메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조현정 (계명대학교)
저널정보
계명대학교 산학연구소 경영경제 경영경제 제42집 제1호
발행연도
2009.2
수록면
207 - 228 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims at rooting up the origin of international trade & commerce as an independent academic field and to search the status and the improving ways of curriculums of international trade & commerce department in Korean regional universities. To attain these aims, this paper is composed of the environment changes influenced on the recent education of international trade, the status and problems of curriculum of international trade department in Korean regional universities, global trade experts incubating programs supported by Korean government for several universities, the problems and reform measures of the curriculum in future.
As result of this study, the authors’ opinion is that Korean universities have to unify the name of a large number of curriculums by preparing the standardized curriculum, and strengthening practical education in international trade & commerce department of universities.
First, it is necessary to raise international trade experts in response to industrial demands. Thus, curriculums in the department of international trade & commerce should be switched from university oriented system to industry oriented one.
Second, it is necessary to reinforce law education considering the characteristics of international trade & commerce. In order to develop students’ abilities to prevent and settle disputes in international trades, universities must strengthen basic theories focused on trade contracts and case studies based on judicial precedents.
Third, it is necessary to intensify foreign language education to immediately applicable in the field of international trade. Also students must learn not only English but also trading culture of specific regions and countries.

목차

Ⅰ. 국제통상학의 학문적 범위와 성격
Ⅱ. 국제통상학의 교육체계와 교과과정
Ⅲ. 국제통상학과의 무역전문가 양성사업
Ⅳ. 지방 대학 국제통상학과의 경쟁력과 차별화 방안
Ⅴ. 결론
참고문헌
SUMMARY

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0