메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Minsun Seo (Hannam University) Jayeon Lim (University of Seoul)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제25권 2호
발행연도
2009.1
수록면
251 - 277 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper investigates the role of lexical knowledge and L1 sound system in L2 perception of English sibilants (i.e., /s/, /?/, /?/, /z/, /?/ and /?/) by adult Korean learners. The findings indicate a positive influence of the lexical knowledge, L1-L2 mapping relations and their interaction. In the presence of lexical knowledge of the words they heard, learners" L2 perception showed improvement as measured by accuracy and reaction time. L1 influence on L2 perception was attested: Learners showed difficulty especially in cases where they had to categorize three L2 phonemes into one L1 phoneme or two L2 phonemes into the same two L1 phonemes. Learners displayed less difficluty when two different L2 phonemes were categorized as different L1 phonemes. L1-L2 mapping relations and lexical knowledge depended upon one another in that L1 influence was stronger in voiced pair types. Other factors such as L2 proficiency levels and positions of target sounds within words interacted with both lexical knowledge and L1-L2 mapping relations.

목차

Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Methodology
Ⅲ. Results
Ⅳ. Discussion
Ⅴ. Conclusion
References
Appendix

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0