장대레일 궤도의 비선형 해석은 주로 온도하중만을 고려하여 분석이 되었으나, 실제로 열차하중이 레일에 가해졌을 시 축하중에 의하여 부반력들이 발생하고, 이러한 부반력은 레일의 들림현상이 발생시킨다. 도상 횡방향 저항력의 저하는 장대레일 궤도의 좌굴에 큰 영향을 미친다. 열차하중을 고려한 장대레일 궤도의 좌굴거동을 분석하기 위하여 첫 단계로서 선형해석을 통하여 열차하중 재하 시 침목에 발생하는 연직방향 반력을 산출하고, 두 번째 각각의 침목에 발생하는 반력에 따른 도상 횡방향 저항력의 변화량은 산정하여, 마지막으로 재료 및 기하비선형해석 시 각각의 침목위치에 재 산정된 도상 횡방향 저항력의 값을 적용하여 해석을 수행 하였다.
High thermal axial force and vehicle loads cause the track to shift in a lateral direction and the formation of track geometry imperfections (track irregularity). When the thermal stress level and track irregularity with vehicle load reach a critical value, the track loses stability. In many studies, the stability of CWR tracks is analyzed. However these studies are only considered in temperature load. The ballast resistance is changed by wheel load. When the wheel load is applied, rails and ties are moved upward or downward. In this case the friction between ties and ballasts is decreased or increased. In this study the change of the ballast resistance of each tie was applied to the nonlinear analysis of CWR tracks.