전기철도의 전기 공급 시스템에서 지락 고장이 발생하면 고장전류가 대지로 흘러 전기설비의 내부 및 주변에 전위차가 발생하여 인체의 안전이나 설비의 절연에 위험을 초래하게 된다. 접지의 목적은 인체 및 가축의 안전을 확보할 뿐만 아니라 전력, 신호 및 통신 분야의 각종 전원 및 제어기기의 손상방지와 안정적 운용에 있다. 이러한 필요성을 만족하기 위하여 국내 전기철도 급전시스템에서는 매설지선에 의한 공용(공통)접지를 채택하고 있으나 고속철도와 일반철도의 접지방식을 상이하게 적용하고 있어서 현장에서 적용하는데 혼란이 발생하고 있다. 본 연구에서는 국내 전기철도 급전시스템에서 적용하고 있는 공용접지 방식에 대하여 고속 철도와 일반철도에 대하여 정리하고, 비교 검토를 통하여 특성을 분석하였으며, 철도 특성(고속철도와 일반철도)에 적합한 단일의 공용접지방식을 제안하였다.
Integrated grounding system of electric railway runs in parallel with rail and is conntcted to all metal structures such as rails, overhead protection wires, case of communication boxes, fence and power supply substation grounding grids etc. Recently, build up the KTX railway system(High Speed Traction), introduce integrated grounding system by buried earthing wires. But this grounding system is different system for general electric railway system(Midium Speed Traction). In this paper is to compare the detail method of grounding systems for KTX electric railway and general electric railway, and suggest the unified standard grounding method which are suitable to electric power supply system for the newly built electric railway.