본 연구는 서비스 중심의 사회변화 속에서 디자인 활동을 진행하는 디자인 기업이 지속적인 성장을 유지하기 위해, 기업 활동 및 디자인 활동을 서비스 관점으로 전환하는데 유용한 가이드를 제시하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 디지털미디어디자인 영역과 제품디자인 영역을 선택하여 서비스 관점의 디자인 기업 혁신 요인을 도출하고, 각 요인 별 중요도를 분석하여 의사결정 우선순위를 도출하였다. 분석 방법으로는 요인 도출을 위해, 문헌연구ㆍ사례분석ㆍ전문가인터뷰를 바탕으로 도출된 선행 항목을 전문가 대상 설문을 실시하여 Delphi기법으로 최종 요인을 도출하였다. 또한 이 요인의 중요도를 분석하기 위해 전문가 대상 설문을 실시하여 AHP기법으로 중요도를 산출하였다. 그 결과, 상위요인 9개(전략 (Strategy), 기술(Skill), 공유가치 (Shared Value), 구조(Structure), 시스템(System), 종업원(Staff), 스타일(Style)과 하위 요인 87개로 도출되었다. 이들 요인의 중요도 분석 결과 상위요인은 디지털미디어디자인 영역의 경우, ‘서비스 및 제품(0.282)’, ‘전략(0.157)’, ‘시스템(0.103)’, ‘기술(0.099)’, ‘종업원(0.097)’, ‘이해관계관리(0.072)’, ‘스타일(0.072)’, ‘공유가치(0.065)’, ‘구조(0.052)’ 순으로, 제품디자인의 경우 ‘서비스 및 제품(0.281)’, ‘종업원(0.163)’, ‘전략(0.146)’, ‘기술(0.100)’, ‘시스템(0.097)’, ‘공유가치(0.066)’, ‘스타일(0.055)’, ‘구조(0.048)’, ‘이해관계관리(0.043)’ 순으로 나타났다.
The purpose of this study was to provide a useful guideline for a design company so that they could switch their existing company and design activities to service-based activities in order to maintain sustainable growth in the service-based social stream. For this purpose, this study deducted the innovation factors behind a successful service-based design company as well as the decision-making priorities by analyzing the criticalities of innovation factors in the digital media design industry and in the product design industry. The methodology of this study had two stages. The first involves in-depth interviews with experts on the aforementioned items after a literature, case studies and less-involved expert interviews and after deducing the innovation factors using a Delphi analysis. The second stage is to deduce the criticalities of the innovation factors by interviewing experts and analyzing the results via the AHP method. Through this process, nine major innovation factors, including strategies, skills, shared values, structures, systems, staff and style were drawn, along with 87 minor factors. In addition, through a criticality analysis, the major innovation factors in each sector were deducted, as follows. Digital media design industry - ‘service and product’(0.282), ‘strategy’(0.157), ‘system’(0.103), ‘skill’(0.099), ‘staff(0.097), ‘stake management’(0.072), ‘style’(0.072), ‘shared value’(0.065), and ‘structure’(0.052) Product design industry - ‘service and product’(0.281), ‘staff(0.163), ‘strategy’(0.146), ‘skill’(0.100), ‘system’(0.097), ‘shared value’(0.066), ‘style’(0.055), ‘structure’(0.048), and ‘stake management’(0.043)