택배산업의 경우 국내의 생활밀착형 산업으로 성장하고 있으며, 대외시장 개방에 따른 경쟁력 강화가 중요해 지고 있는 시점에 있어 향후 국내 택배산업의 활성화와 국제경쟁력을 강화할 수 있는 전략방안 마련이 시급하다고 할 수 있다. 특히, 우리나라의 택배서비스가 국제경쟁력을 확보하기 위해서는 다국적 택배서비스기업에 비해 보다 효율적인 택배서비스를 제공할 수 있어야 할 것이다. 이를 위해서는 택배서비스를 제공하면서 발생하는 문제점과 애로요인, 개선사항 등을 운영업체와 이용자 시각에서 조사 및 분석하는 것이 필요할 것이다. 즉, 택배산업의 국제경쟁력 확보를 위해서는 택배서비스의 이용여건을 효율화하는 것이 필요하며, 이의 문제점 파악과 이의 개선을 통해 택배산업의 효율적 성장이 가능할 것이다. 이에 본 연구는 택배운영업체와 택배이용업체에 대한 택배서비스 이용여건에 대한 실증분석을 통하여 택배산업의 문제점과 개선방안을 제시하는데 그 목적을 두고자 한다.
Express delivery service industry become deeply related to the domestic. Also, now, because the external market is open, it is important to strengthen the competitiveness. Therefore, it is needed for the industry to find the strategy to invigorate the industry and strengthen the international competitiveness. Especially, in order to improve the international competitiveness of Korean Express delivery service, it is necessary to provide more efficient express delivery service than other countries. To fulfill the goal, it is important to analyze and search about the problems that can be caused when providing express delivery service and improvements and so on with the view of customers and operating corporations. That is, to get the international competitiveness, it is necessary to make the conditions of using express delivery service efficient and by recognizing and solving problems, express delivery service industry’s efficient development would be possible. This study aims to show the problems of the express delivery service industry and provide ways for improvement by actual analyzing about conditions of using express delivery service about corporations which operate the service and corporations which use the service.