쌍호마을은 역사가 깊은 교우촌이다, 그리고 모든 공소가 그렇듯이 쌍호공소도 일종의 생동하는 유기체이다. 즉 공소 자체가 사회의 변동에 적응하면서 끊임없이 신앙의 요람으로서 기능하고 있다. 따라서 그 사회변동에 적응해 가면서 그침없는 지속성을 유지할 수 있었던 요인을 파악하는 일은 공소의 미래를 진단하기 위해서도 중요하다. 필자는 교회측 사료, 관변측 사료, 쌍호공소 주민들의 인터뷰를 통해서 교우촌내에 작동되고 있던 몇가지 특성들 을파악하게 되었다. 본고에서는 우선 쌍호공소의 역사적 변화과정을 검토해 보았다. 쌍호마을은 행정지리적으로나 공소 구성원에서 변화가 많았다. 이 마을은 박해시대 신자들이 모여서 형성되기 시작하였는데, 1891년에 이르러서야 공소가 설치되었다. 공소가 설치된 이후 쌍호공소는 낙산, 퇴강, 예천, 안동, 다인, 안계 성당 등으로 그 소속이 바뀌면서 발전해 왔다. 물론 공소의 명칭도 바뀌었다. 원래 청호리 공소라 불리던 곳이 1914년 도호동과 합쳐져 쌍호로 불리게 되었다. 그러나 1926년까지 청호라고 불리고 있었다. 쌍호는 1리, 2리로 나뉘어 약 120여 명의 주민이 있는데, 그중 쌍호1리가 교우촌이다. 현재 이 마을은 신자들과 외교인들이 섞여 살고 있지만 교우촌의 전통을 이어나가고 있다. 쌍호마을은 200년간을 이어오면서 최소한 13개 姓氏에 속하는 22 家系가 살아왔다. 이 마을의 입향조는 본래 밀양 박씨였던 것으로 추정된다. 그 이후 이곳에는 타성들이 들어와 합류하게 되었고, 또 떠나기도 했다. 따라서 쌍호마을의 신자들에 관한 누적 통계에서는 밀양 박씨가 숫자적으로 가장 많았다. 밀양박씨는 그들과 사돈관계였던 함창 김씨와 함께 쌍호공소 초기의 공소회장직을 맡아보면서 마을의 터전을 이루었다 그러나 이들은 1960년대와 1970년대에 마을을 떠나, 상주와 대구 등지로 옮겨갔다. 또한 신춘원, 신기순, 류승대, 신기순 집안도 마을을 떠났다. 그래서 현재 쌍호공소의 신자구성에는 초기와는 달리 함안 조씨 가계가 상대적으로 큰 비중을 점하게 되었다. 그러나 1970년대 이 후에 여러 성씨들이 상호 순차적으로 회장직을 수행하는 과정에서 새로운 활동력이 생겼다. 그렇다 하더라도 지금까지는 함안 조씨 가계에서 장기간에 걸쳐 회장을 배출했고, 이 가계에 속한 사제나 수도자 수도 많은 편이다. 그러나 함안 조씨 집안을 제외한다면 비교적 각 신앙가계에서 골고루 회장, 사제, 수도자들이 배출되어, 쌍호공소에 새로운 활동에너지들은 제공하고 있다. 쌍호공소는 마을내 혼인을 통해서 서로 연결되고 있다. 가령, 함안 조씨는 안동 권씨, 영양 김씨, 경주 허씨, 밀양 박씨와 직접적으로 혼인관계에 있다. 또 영양 김씨 김정상은 김해 김씨, 풍기 진씨와 혼인관계에 있다. 그러므로 마을 전체가 인척관계에 놓여 있게 되었다. 이러한 사실을 통해서 공소는 신앙공동체, 경제공동체 였을 뿐만 아니라 상호 혈연관계로도 깊이 연결되어 있었다는 사실이 파악된다. 이는 교우촌을 신앙공동체 중심으로만 이해되어 왔던 기존의 견해에 대한 재검토 작업을 가능하게 한다. 쌍호공소는 시대의 정신을 올바로 파악하고 난관을 극복해 가면서 그 시대에 부응하는 가톨릭정신을 실천해 갔다. 쌍호공소는 일제에 저항해서 신앙을 지켰다. 이데올로기 갈등이 심화되어 민족 내부에서 대혼란이 일어난 때에도 이 혼란을 꿋꿋하게 견뎌냈다. 그리고 1970년대부터는 농민운동의 중요한 근거지가 되었고, 2000년대 들어와서는 생명공동체 운동에 나서고 있다. 이러한 시대적 요구에 부응해서 새로운 신자들이나 비신자들이 쌍호마을에 모여 들었다. 또한 쌍호공소에서 드러나는 특성으로는 출향한 가계에서도 수도자와 성직자가 다수 배출되었다는 점이다. 그리고 그들 가운데 상당수는 쌍호를 자신들의 신앙요람으로서 소개하고 있다. 이는 이 마을에 살았던 경험들이 언제나 신앙의 못자리로 작용하고 있다는 말이 된다. 또한 쌍호공소를 중심으로 농민운동과 환경운동에 종사는 사람들은 신자든 비신자든 이곳에서 신앙생활을 심화시키거나 새롭게 배우고 있었음을 확인했다.
Ssangho village is a historic community of catholic believers. Like other Catholic communities, the Ssangho Gongso is a kind of live organic body. Gongso has adapted itself to social changes and has kept its function as a cradle of faith continuously. Accordingly, to understand how Gongso could preserve its continuity while adapting itself to the social changes is crucial to make a right choice for its future. The author interviewed residents of the Ssangho Gongso, referred to documents from Church and Government, and found out several characteristics of Gyouchon, the Catholic community. In this paper I first of all examine the historic transition process of the Ssangho Gongso. Ssangho village has changed a lot in community members both administratively and geographically. This village started to be formed by the faithful under the religious persecution era, and in 1891 Gongso, a Catholic community was established. Since its establishment, Ssangho Gongso was affiliated to Naksan, Toegang, Yecheon, Andong, Dain, Angye Bondang, etc. While its affiliation was changed, it was called differently. It was used to be called ‘Cheongho-ri Gongso’ and in 1914 it was incorporated with Doho-dong and called ‘Ssangho’. By 1926, however, it was called ’Cheongho’. Ssangho is divided into 1 ri and 2 ri with about 120 residents. Ssangho 1 ri is Gyouchon, the Catholic community. Currently the faithful live along with non-believers in this village. However, they have preserved their tradition. Ssangho village has a 200 year-old history, and 22 family lines of at least 13 different family names. The founder of this village is presumed Milyang Park family. Since then other family lines joined this community or left to other places. Therefore, in the accumulated statistics about the faithful in Ssangho village Milyang Park family line appears most in number. In the early days Milyang Park family line and Hamchang Kim family line who were in-laws took care of the community as lay leader, and formed the village. However, in 1960s and 1970s they left the village and moved to Sangju and Daegu. In addition, Shin Chunwon, Shin Gisun, Rye Seungdae and Shin Gisun family also left. As a consequence, in the current Ssangho Gongso, unlikely early days, Haman Jo family line played more important role in forming members of the faithful. Since 1970s several family lines rotated the head of the village and had a new driving force. Even though, so far many head of the village came from Haman Jo family line for a long time, and a considerable number of priests and people who entered into religion are from this family. Excluding Haman Jo family, heads, priests and people who entered into religion were evenly from the rest of families, which provides a new energy into Ssangho Gongso. Residents in Ssangho Gongso are interconnected through marriage. For example, Haman Jo family are in-laws with Andong Kwon family, Yeong yang Kim family, Gyeongju Heo family and Milyang Park family. Kim Jeongsang of Yeongyang Kim family is connected with Gimhae Kim family and Punggi Jin family through marriage. Therefore, entire community are related by marriage. Through this fact, we can know that Gongso is not only the community of religion and economy but also is deeply related among members based on blood relationship. So far Gyouchon was considered only as the community of religion. However, this fact makes possible to reexamine the existing theory from a new point of view. While Ssangho Gongso grasped the spirit of the times, overcame the difficult situations, they practiced their Catholic faith. Ssangho Gongso kept their faith while resisting the Japanese Imperialism. Even there was an internal disorder among in the nation due to conflict of ideology, they withstood firmly. From the 1970s this community became an important stronghold of farmers’ movement, and in the 2000s it started a campaign for a life community. Complying with the demands of the era, new believers and non-believers came to settle in Ssangho village. Another characteristics of Ssangho Gongso is that there are also a great number of priests are from those families who left this community, And most of them introduce Ssangho as their cradle of faith. This means their experience in living in this community always functions as the seedbed for their faith. Moreover, it is confirmed that residents who are engaged in an agricultural or environmental campaign strengthened villagers’ faith or learnt the religion newly irrespective of community members’ religion in Ssangho Gongso.