메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송재연 (서울대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第116輯
발행연도
2012.6
수록면
131 - 158 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to clarify the literary characteristics and significance of Dohak-sijo(道學時調) written by Ko Eung-choek(高應陟), by comparing the Bu(賦) and Dohak-sijo(道學時調) in terms of the principle of versification.
Ko Eung-choek(高應陟) enjoyed reading the Confucian scriptures, and expressed various art forms, such as Chinese poetry[漢詩], Do(圖), Sul(說), Bu(賦), Sijo(時調). Especially, through the process of writing a Bu(賦) and Dohak-sijo(道學時調), Ko Eung-choek(高應陟) expressed great awakening about Confucian scriptures. But differences between Bu(賦) and Dohak-sijo(道學時調) are found in terms of the principle of versification.
In the Bu(賦), the Confucian ideology and spiritual awakening were explained by way of arranging things[鋪陳], metaphor, and catechetical dialogue. On the other hand, in the Dohak-sijo(道學時調) they were embodied by Yongjeon(用典) and metaphor literarily.
In generall, Dohakja(道學者) will express the Confucian ideology and spiritual awakening. But Ko Eung-choek(高應陟) expressed the Confucian ideology and spiritual awakening by literary form of Sijo(時調), and made an effort to express his own ways.

목차

1. 서론
2. 高應陟의 경전 읽기와 賦의 창작
3. 賦와의 대비를 통해 살펴본 高應陟道學時調의 작시원리
4. 高應陟道學時調의 의의
5. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-810-003480732