소비자 비교정보는 소비자가 제품 구매시 필요로 하는 상품, 시장, 품질, 가격에 관한 정보를 말하며, 제품 구매를 결정하는데 직접적인 판단기준을 제공해 주고 소비자에게 선택과 정보 과부하 문제를 극복하게 한다. 본 연구의 목적은 소비자 비교정보 활용(가격비교정보, 품질비교정보, 이용후기비교정보)과 소비자정보의 신뢰도가 구매태도에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 규명하고자 한다. 전국 거주 20대 이상 소비자 1,654명으로 2010년 10월 22일~11월 2일까지 온라인 설문조사를 실시하였다. 분석방법은 SPSS 18.0을 사용했으며, 검증, t-test, 일원분산분석, 다중회귀분석을 실시했다. 본 연구 결과 첫째, 소비자 비교정보의 활용에 따른 소비자정보의 신뢰도는 품질비교정보를 활용한 집단이 활용하지 않은 집단보다 소비자정보의 신뢰도가 높게 나타났으며, 소비자 구매태도의 차이에서도 품질비교정보를 활용한 집단이 활용하지 않은 집단보다 소비자 비교정보를 이용하는 구매태도가 긍정적인 것으로 분석되었다. 둘째, 소비자정보의 신뢰수준이 높을수록 소비자 비교정보를 이용한 소비자의 구매태도가 긍정적인 것으로 분석되었다. 셋째로 소비자 비교정보를 이용한 소비자의 구매태도에 대한 독립변수들의 상대적인 영향력을 살펴보면, 소비자정보의 신뢰도, 연령이 소비자 비교정보를 이용하는 소비자의 구매태도에 정적으로 유의한 영향을 미치며 특히 소비자정보의 신뢰도가 가장 큰 영향을 미치는것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합할 때 본 연구는 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 소비자가 제품 구매시 중립적인 정보를 활용할 수 있도록 맞춤형 소비자 비교정보 제공이 필요할 것이다. 둘째, 기업은 신뢰를 바탕으로 소비자 비교정보를 생산하고 건전한 비교정보를 제공하여 기술혁신과 품질 경쟁 촉진으로 소비자에게 양질의 제품 구매를 하도록 해야할 것이다. 셋째, 소비자는 중립적인 정보를 통한 합리적인 소비생활을 할 것이며, 소비자가 스스로 체험과 경험을 통한 이용후기비교정보를 생산하는 적극적인 활동을 하게 된다면 합리적인 프로슈머를 키우는데 큰 역할을 하게 될 것으로 기대된다.
Consumer comparative information refers to the information on product, market, quality and price which is necessary for consumers. Providers of the Consumer comparative information include market participants, private sector entities and government agencies. Comparative information provides immediate criteria for consumers’ decision on which product to purchase and helps consumers to make the right purchase decisions and to overcome excessive amount of information. This study intends to find out how the applicabilities of the individual types of Consumer comparative information (comparative price information, comparative quality information, comparative consumers’ feedback information) and clarify how the reliability of Consumer comparative information make good influences on the purchasing attitudes of consumers. From October 22 to November 2, 2010, this study conducted a nationwide online survey of 1654 consumers who are in their 20s and older. The study analyzed the surveyed data using SPSS 18.0 and conducted X² verification, T-test, One-way ANOVA and Multiple Regression analysis. The study showed the following results;Firstly, regarding the reliability of consumer information and the purchasing attitudes of consumers differing when Consumer comparative information I used, consumers who relied on comparative quality information were found to show higher level of reliability on the Consumer comparative information than those who did not. Secondly, if the consumer information is more reliable, the purchasing attitudes of consumers become more positive based on Consumer comparative information. Thirdly, among relative influences that independent variables make on the purchasing attitudes of consumers based on Consumer comparative information, the age and the reliability of Consumer comparative information showed significant influences. The latter was reported to have much bigger influences. In conclusion, this study suggests as follows:firstly, it is necessary to provide customized Consumer comparative information, so that the consumers can make their own choices of information. Secondly, if manufacturers create to offer Consumer comparative information that is reliable and valuable, it shall produce desirable effects, through fair competition, such as technology renovation and promotion of quality competition. Thirdly, consumers shall be engaged in reasonable consumer activities based on unbiased information, and if consumers actively engage in the production of the Consumer comparative information based on their own experiences, it shall significantly contribute to fostering of rational prosumers.