본 연구에서는 국내에서 유통되고 있는 아동용(8~12세) 및 청소년용(13~18세) 인라인스케이트 제품에 대한 색채표현에 목적을 두고 현재 국내에서 유통중인 약 50여종의 색채 이미지 스케일, 구매 선호도가 높은 10개 제품의 색채 이미지 스케일과 PCCS 색체계를 적용한 색채분석, 그리고 제품 구매결정시 색채의 영향력을 고찰하였다. 이를 위해 문헌연구와 사례분석, 그리고 실증분석의 단계로 진행하였는데, 사례분석은 구매 선호도 조사와 색채가 구매결정에 미치는 영향력을 위해 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 올림픽 공원, 월드컵공원, 한강둔치, 한강자전거길 등에서 인라인스케이트를 즐기는 장소에서 인라인스케이트 동호회원이나 참여자를 통해 이루어졌다. 자료의 수집기간은 2012.6.4.~2012.6.24까지 21일간이었으며, 수집된 설문의 총 자료수는 357개로 파악되었으나, 내용이 불충분한 12개를 제외한 345개를 최종 자료로 사용하였다. 이를 바탕으로 결론은 크게 3부문으로 도출된다, 국내에서 유통되고 있는 50 여종의 아동용, 청소년용 인라인스케이트 제품에서 나타난 색채 이미지스케일은 ‘귀여운’, ‘내추럴’, ‘모던한’의 이미지를 가지고 있었으며, 구매 선호도가 높은 10개의 제품에 대한 이미지 스케일은 ‘귀여운’, ‘모던한’ 이미지를 갖는 두 개의 특정 영역으로 묶을 수 있었다. 구매 선호도가 높은 제품에 대한 PCCS 색체계를 적용한 색채분석의 결과 메인컬러는 주로 Black, White, Gray 계열이었으며, 톤은 Bright, Light, Vivid톤이었다. 세부적인 특징은 다음과 같다. 첫째, 메인컬러가 Black일 때 격조와 품위를 상징하고 있다고 볼 수 있다. 오늘날 현대인들은 Black의 이미지를 첨단 제품이라는 것을 표현하고자 할 때 사용하는 경우가 많으며, 특히 해당 제품이 신제품임을 연상하게 하는 역할과 연결 지을 수 있다. 그리고 Black 바탕에 Yellow를 대비시켜 명시성과 관련지을 수 있었다. 이때 톤의 경우 밝고 명랑함을 나타내는 Bright 톤과 고객에게 강한 눈길을 끌 수 있는 Vivid 톤으로 구성되고 있었다. 둘째, 메인컬러가 White일 때 맑고, 깨끗한 이미지와 연결시킬 수 있었다. 이때 톤은 ‘제품의 가벼운 이미지’를 연상시킬 수 있는 Light 톤과, 제품의 밝은 이미지를 느끼게 하는 Bright 톤으로 구성되어 있었다. 셋째, 메인컬러가 Gray일 때 화려하지 않으나, 안정된 분위기를 연출하여 고객에게 쉽게 다가가게 하는 성질과 관련시킬 수 있다. 특히 검을 빛을 띤 쥐회색조의 느낌으로 고객에게 친숙한 이미지를 줄 수 있다. 색채가 구매 선호도에 미치는 영향력을 파악한 결과 성별비교에서 여성이 남성보다 색채의 영향을 크게 받는 것으로 해석할 수 있었다. 다음으로 연령별 비교에서 초등학생에 해당되는 아동세대가 중·고생에 해당되는 청소년세대보다 색채의 영향을 크게 받는 것으로 파악되었다. 본 연구의 시사점은 인라인스케이트 제품에서 색채 마케팅 전략 수립시 유용한 정보가 될 수 있다. 하지만 조사대상 표본수의 제약과 표본대상의 지역을 한정함으로써 연구결과를 모든 지역에 전 인라인스케이트 제품으로 일반화시키기에는 한계가 있으며, 특히 PCCS 색 체계에서 색상이 차지하는 면적의 비율은 수치에서 편차가 발생할 수 있음을 밝혀 둔다.
This study investigates the color expression of inline skate products for children(8-12) and youth (13-18) by examining the color image scale of 50 products as well as the color image scale, PCCS applied color system, and the influence of color in decision-making activities of 10 high -preference products. The study includes a literature survey, a case analysis and a practical analysis. A questionnaire was utilized to determine preferences for and influence of color on decision-making activities for a case analysis. The questionnaire was given to members and participants of an inline skate group at Olympic park, Worldcup park, Hangang terrace land, and Hangang bike road in Korea. The data was collected for 21 days from June 4, 2012 to June 24, 2012. 345 sheets out of 357, excluding 12 insufficient surveys were used for the analysis. The result can be divided into three sections. The color image scale of 50 inline skates for children and youth included the images of ‘cute’, ‘natural’ and ‘modern’. The 10 high-preference products had images of ‘cute’ and ‘modern’. When a color analysis was conducted of the high-preference products while applying the PCCS color system, the main colors were black, white and gray ; and the tones were bright, light and vivid. Specific details are discussed below. First, if the main color is black, it symbolizes dignity and class. Contemporary uses include the adoption of black image for leading-edge products, especially for brand new products. In addition, yellow against a black background demonstrates visibility, whereas the tone was bright, demonstrating bright and pleasant, and a vivid tone demonstrated strong attractiveness from customers. Secondly, if the main color is white, it symbolizes a clean image. In this case, tones were light, demonstrating a ‘light image of a product’, with a bright tone demonstrating a bright image of a product. Thirdly, if the main color is gray, it was linked to a friendly image by customers with a stable atmosphere though not luxurious. In particular, dark gray color apresents an image of friendless to customers. When the influence of color on the purchase preference was analyzed, it was found that ; females were influenced more ‘positively’ than males. The children were more positively influenced by color than the youths in this study. This study can be useful information for those devising a color marketing strategy for inline skate products. However, it is difficult to generalize the results to all products, as the population and participants were restricted, and in particular, the ratio value of the color in the PCCS color system may deviate.