메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

A Study via Cluster Analysis on Strategy for Segmentation of SMEs under the Government Supportfor Online Marketing : Focusing on HIT500 Participating SMEs
Recommendations
Search
Questions

군집분석을 통한 중소기업 온라인 마케팅 지원 수혜기업의 세분화 전략에 관한 연구 : 창업기업 홍보마케팅 지원사업(HIT500) 참여기업 중심으로

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Joon-Ho Lee (한양대학교) Kwang-Ho Park (한양대학교)
Journal
Global e-Business Association The e-Business Studies Vol.13 No.4 KCI Accredited Journals
Published
2012.11
Pages
169 - 194 (26page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 '창업기업 홍보마케팅 지원사업(HIT500)'에 참여한 367개 중소기업의 군집 유형을 분류하고 세분화 전략을 제안한다.
📖
Background
연구는 중소기업의 경쟁력 강화 및 지원의 효율성을 높이기 위해 온라인 마케팅 지원의 효과를 분석하는 것을 목적으로 한다.
🔬
Method
367개 기업을 K-means 및 계층적 군집 분석을 통해 3개의 최적 군집으로 분류하고, 각 군집의 특성을 분석하여 맞춤형 전략을 제안하였다.
🏆
Result
초기 단계 기업이 온라인 마케팅 지원에서 높은 효과를 보였으며, 기업의 성장 단계에 따라 맞춤형 지원 전략의 필요성이 강조되었다.
A Study via Cluster Analysis on Strategy for Segmentation of SMEs under the Government Supportfor Online Marketing : Focusing on HIT500 Participating SMEs
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
This study suggests by cluster analysis the strategy for cluster categorization and segmentation of 367 SMEs participating in HIT 500, a government support program for online marketing. By conducting Ward analysis, a hierarchical cluster analysis, and K-means analysis, a non-hierarchical cluster analysis, we found out the optimized number of clusters, 3, and for the 3 clusters, we conducted cross tabulation based on not only analysis of descriptive statistics but also analyses of the understanding of online marketing, applicability of online marketing, and improvement of product awareness, thereby suggesting the strategy for segmentation of SMEs for each cluster. As the result of the analysis, it was found that for beginning SMEs, the effect of online marketing support on the firms was large but for grown-up and mature SMEs, the effect of online marketing support was small. This result indicates that the firms in beginning phase are more in need of online marketing support than others, and for grown-up and mature SMEs, packaged support for both on and off-line marketing and support for opportunities to exploit new market are more necessary. The findings of this study would suggest a new direction for online marketing support program of government and it is expected that customized support would lead to the improvement of SMEs in their competitiveness and result in more efficient running of the online marketing support program.

AI Summary

Topic

본 연구는 '창업기업 홍보마케팅 지원사업(HIT500)'에 참여한 367개 중소기업의 군집 유형을 분류하고 세분화 전략을 제안한다.

Background

연구는 중소기업의 경쟁력 강화 및 지원의 효율성을 높이기 위해 온라인 마케팅 지원의 효과를 분석하는 것을 목적으로 한다.

Method

367개 기업을 K-means 및 계층적 군집 분석을 통해 3개의 최적 군집으로 분류하고, 각 군집의 특성을 분석하여 맞춤형 전략을 제안하였다.

Result

초기 단계 기업이 온라인 마케팅 지원에서 높은 효과를 보였으며, 기업의 성장 단계에 따라 맞춤형 지원 전략의 필요성이 강조되었다.

주요내용

Contents

초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구
Ⅲ. 연구방법과 연구모형
Ⅳ. 실증분석 및 기업세분화 전략
Ⅴ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

References (8)

Add References

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-326-000711595