이 글은 다음과 같은 몇 가지 문제의식 속에서 씌어졌다. 그 첫째는 한용운의 『님의 沈默』이 아직도 제대로 읽기를 기다리고 있는 미완의 연구 상태에 있다는 점, 그 둘째는 『님의 沈默』 속의 본문은 물론 이 『님의 沈默』의 관문의 역할을 하는 「군말」 읽기가 제대로 이루어져야 한다는 점, 그 셋째는 「군말」을 포함한 『님의 沈默』은 불교적 지식과 佛心의 수행력, 시적 지식과 詩心의 간절함이 함께 할 때 그 읽기가 가능하다는 점, 그 넷째는 「군말」과 『님의 沈默』 읽기의 조건으로 언급한 앞의 네 가지―불교적 지식과 불심의 수행력, 시적 지식과 시심의 간절함―는 일반적인 근대시 읽기의 조건과 차이가 있다는 점, 그리고 그 다섯째는 「군말」을 포함한 한용운의 시쓰기가 수도방편과 교화방편의 한 행위로 존재한다는 점이 그것이다. 그 결과 「군말」에서의 ‘님’의 문제를 불교적 지식과 佛心의 작용 속에서 밝혀보았으며, 님을 선택하고 창조하는 데서 요구되는 ‘자유’의 문제를 세속적 자유와 무아적 자유의 문제로 풀어보았고, 한용운이 시를 쓰는 근본 이유가 진리로서의 ‘집’과 正道로서의 ‘길’을 알려주는 데 있다는 점을 밝혀보았다. 한용운은 제대로 된 님도, 제대로 된 자유도, 제대로 된 ‘집’도, 제대로 된 ‘길’도 갖지(알지) 못한 사람들을 가리켜 ‘어린 羊’이라 불렀다. 그는 이들에게 ‘긔루어하는’ 公心 및 佛心의 마음을 내고 그들을 자신의 님으로 삼았다. 그 ‘님’을 위하여 한용운이 쓴 시가 바로 『님의 沈默』 이고 그 사실을 ‘노파심’에서 친절하게 알려준 글이 바로 「군말」이다. 이와 더불어 「군말」의 핵심 문제를 폭넓게 살펴보기 위하여 「군말」의 몇몇 키워드? 님, 자유, 집, 길 ?와 관련된 텍스트를 불러와 이들을 상호 텍스트성 속에서 논의해 보았다. 그 결과 한용운의 「군말」은 불교 일반과 그의 불교적 지식 및 수행의 여정 전체와 직·간접으로 관계를 맺고 있으나, 특별히 몇몇 텍스트와 관련시켜 집중적으로 살펴보는 것이 「군말」 이해에 효과적임을 알게 되었다. 이 글은 앞서 말한 불교적 지식과 불심의 수행력, 시적 지식과 시심의 간절함이라는 네 가지 조건을 근저에 두고 한용운의 시집 『님의 沈默』이 지닌 기본문법을 새로이 읽어보려는 구상의 일환으로 쓰여진 글이다. 그리고 가능하다면 『님의 沈默』 속에 들어 있는 88편의 시를 한편씩 구체적으로 다시 읽어보고자 하는 계획 아래 그 첫 발걸음을 내디딘 글이다.
This paper develops from the following understanding of Han Yong-Un’s Silence of the Lover: first, that study of Han’s Silence of the Lover has not yet been complete to render a proper reading of it; second, that the proper reading of Gunmal (meaning twaddle, or inessential talk in Korean), which serves as a preface to Silence of the Lover, is as important as that of the poems themselves; third, that the proper reading of both Gunmal and Silence of the Lover is possible only when accompanied by Buddhist knowledge, Buddhist mind, poetic knowledge, and poetic sincerity; fourth, that the four aforementioned elements required for the proper reading of Gunmal and Silence of the Lover are distinguished from those generally required for the reading of modern poetry; and fifth, that Han’s writing of poetry, including that of Gunmal, serves as a means of asceticism and edification. AccordinglyI I have elucidated the meaning of “lover” that appear in Gunmal in terms of Buddhist knowledge and mind, and resolved the issue of the freedom required in choosing and creating the “lover” in terms of secular freedom and transpersonal freedom. Moreover, I explained that the fundamental cause of Han’s writing of poetry was to demonstrate Home as the truth, and Way as the true path. Han referred to those who have (know) neither proper lover, proper freedom, proper home, nor proper way as a “lamb.” He imparted them his “transpersonal love,” and made them his lover. It is for that “lover” that Han wrote Silence of the Lover, and it is to kindly notify this fact to them that he wrote Gunmal. Additionally, in order to further examine the central issues of Gunmal, I have discussed its several keyword-lover, freedom, home, and way-in intertextual analyses with other related texts. The result showed that although Han’s Gunmal is in either direct or indirect relationship with Buddhism in general and his Buddhist knowledge and mind, examining certain pertinent texts in depth is particularly effective in understanding it. As mentioned above, this paper is written as an attempt to reread the basic grammar of Silence of the Lover based on these four elements-Buddhist knowledge, Buddhist mind, poetic knowledge, and poetic sincerity. Furthermore, this paper represents the first step of a larger plan to thoroughly re-examine, if possible, each of the 88 poems in Silence of the Lover.