메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이향미 (한국교원대학교) 이상기 (한국교원대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제28권 4호
발행연도
2012.12
수록면
157 - 185 (29page)
DOI
10.17154/kjal.2012.12.28.4.157

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Second language (L2) readers are expected to apply various inferencing strategies when they encounter unfamiliar lexical items while reading. This study investigated the effects of L2 proficiency levels (high vs. low) and text types (expository vs. narrative) on the use of lexical inferencing strategies by 12 Korean middle school students. The participants were asked to translate the two types of texts into their mother tongue while thinking aloud. Detailed analyses of the transcribed think-aloud data and retrospective interview results revealed several important findings, including (1) high proficiency readers used inferencing strategies more actively and successfully than low proficiency readers; (2) high proficiency readers tended to use the flow of the context most frequently, although using other types of clue around the target words was the most successful strategy for them; (3) low proficiency readers heavily relied on their background knowledge to guess unknown words. This strategy, together with the strategy of analyzing morphemes of the target words, was found to be a successful one; (4) using background knowledge in the expository text, and analyzing morphemes of the target words in the narrative text, were found most successful. The findings on the frequencies and the success rates of each strategy type would contribute to better-informed practices in vocabulary instruction.

목차

I. 서론
II. 이론적 배경
III. 연구방법
IV. 연구의 결과
V. 논의
VI. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (43)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0