도시철도는 전체에너지 사용 중 전기에너지가 차지하는 비중이 약 95% 이상이며, 이중 전동차 운전용 전력이 60~70%로 대부분을 차지하고 있다. 에너지 비용 절감을 위하여 운전용 전력 절감을 위한 회생전력 저장장치 설치가 활발하게 이루어지고 있으나, 운영기관 입장에서 에너지 절감과 전차선 가선전압 안정효과를 분석 발표한 사례는 드물다. 따라서 본 연구에서는 국내 도시철도에서 수송률이 가장 높고 전력소모가 가장 많은 지하철 2호선의 러시시간과 비러시 시간대의 회생전력 발생 및 전차선 가선전압 등을 비교 하여 회생전력 저장장치 활용에 따른 절감 가능한 전력을 분석하고자 한다.
Urban railway consumes electric energy mostly rather than using other kinds of energy like oil and gas. The consumption rate of electric energy is above 95% in the total energy consumption rate, and over 60 to 70 percent of the electric energy consumption is used to make driving force for rolling stocks. To save electric energy, there are lots of studies and installations of the regenerative power storage equipments, but from the operative point of view, there is nearly no study about the relation between the stability of electric voltage in trolley wire and the energy saving efficiency of the regenerative power storage equipments. In this study, we measured the voltage variance of trolley wire and regenerative power during rush hour and non rush hour for the Seoul subway line no.2 that has the largest transportation rate per km in Korea, to analyze the possible cut down rate of electricity consumption using the regenerative power storage equipments.