철도교통은 통합적인 시스템으로 무엇보다도 중요한 안전성이라는 특징을 가지고 있다. 하지만 열차의 탈선이 발생할 경우 인적 물적 피해가 클 수 있어 탈선을 예방하기 위한 다각적인 연구 및 현장의 예방 활동이 진행되고 있다. 또한 탈선사고가 발생할 경우 이에 대한 철저한 사고조사를 통해 원인규명 및 재발방지를 위한 대책이 수립되고 있다. 삼성역 탈선사고는 1997년 11월12일 오전10시10분경 고장수리를 위해 군자차량기지로 회송하는 과정에서 탈선된 사고로 인적 피해는 발생하지 않았으나, 2호선 본선의 5시간 운행중단을 가져왔다. 본 고는 탈선사고에로 인해 절손 및 파손된 전동차 부품에 대하여 야금학적 접근을 통해 원인을 다시 한번 되집어 보았다.
The railroad traffic safety is most important to integrated systems. If a derailment of a train occurs, the human and material damage occurs. Because of this, multilateral study and prevention action to prevent a derailment is progressed. Also, in case of a derailment accident, measures for causes and recurrence prevention are established through thorough accident investigation. The "Samsung Station Derailment Accident" happened in processes to send back to a depot for trouble repair on November 12, 1997 10:10 a.m, and human damage did not occur. but this brought 5 hours driving interruption of the second main line. In this paper, We will review again the damage cause that appied metallurgy about rolling stocks parts by derailment accidents.