현행 고속선에서 장력을 증가시키기 위하여 전차선과 조가선의 장력을 다르게 설정하여 전선 각각에 개별적으로 장력을 부여할 수 있는 개별식 장력조정장치(도르래식, 장력비 1:5)를 채택하여 운영하고 있다. 전차선로의 장력 변화는 집전성능에 영향을 미치게 되므로 온도 변화에도 전차선로의 장력이 항상 적절한 범위 내에서 유지되어야 한다. 따라서 전차선의 온도 변화로 인한 전차선의 X 방향(선로측)에 장력 변화를 일정 범위내로 유지 및 관리하기 위하여 장력조정장치 X 축 선로측의 일정한 범위 내에 도르래 간격을 관리 및 확인하고, 와이어 파손으로 인한 추락 방지가 가능한 stop fall device 부착형 도르래식 장력조정장치를 개발하였다.
In Korea, the individual tension device (pulley type and tensile ratio of 1:5), which makes it possible to apply the tension to contact wire and messenger wire individually, is used in order to increase the tension of the high-speed railroad line. The tension of the contact wire should be maintained within a certain of range even under the temperature change, because the change of the tension of the contact wire will affect the quality of the current collection on the pantograph. Therefore, the authors have developed the pulley-type tension device with stop fall device, which enables to check the spacing of pulleys within a proper range and to prevent line drop due to the damage on the wire, so that the change of the tensile load of X value (line side) of the contact wire by temperature change can be controlled and well maintained.