메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第124輯
발행연도
2012.12
수록면
179 - 207 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper has the main intention to select proper contents for the teaching history with the film Quest for Fire(1981) by a famous french film director Jean-Jacques Annaud. In order to achieve this goal, it is valuable to make full use of the historical film’s contributions which a famous American film historian Robert A. Rosenstone insisted. According to his insights, the historical film should contribute to the historiography in three points?contesting History, visioning History and revisioning History. These contributions are surely helpful in assorting and interpreting the important things of the film, which has tried to represent the primitive times at the different way from the history textbooks.
Conclusively, there is no doubt that the film Quest for Fire actually contributed to the historiography and then to the history education in three points, contesting, visioning and revisioning History. Especially it proved that the principle of the simultaneity of the non-simultaneous can be also applied to the prehistoric times. In this meaning the film has to be reappraised as the good learning tool to raise the historical consciousness of the pupils through the moving image, if it can be precisely interpreted and properly used.

목차

1. 문제의식
2. 생물적 진화의 재구성과 역사의 경합
3. 진화하는 인간의 재발견과 시각적 구성
4. 불(火)의 상징성과 문화적 진화, 그리고 영상적 재현
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-374-000542785