메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제94집
발행연도
2005.6
수록면
1 - 33 (33page)

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Historical films can be defined as fiction films that describe complex contexts of past events, illustrate situated conditions of film production periods and portray the unpredictable crossroads of individual decisions and historical conditions. Given that history is a domain in which people explore the past, the textuality of historical films is embedded in two different senses of time that films engage. One is the historical time that a film intends to portray. The other sense of time is the production period during which a film is created. Therefore, the two distinctive time periods of a film emerge as representations of the past event and as sociocultural artifacts.
History teachers are often asked to be prepared and trained for increasing students' historical film literacy. To do so, they need to utilize films for teaching various senses of time, authorship, artistic mastery and the likelihood of the past. Practical suggestions for using films in history classrooms include 1) to seek with students appropriate information and reference with which they triangulate filmic representation with academic research, 2) to help students inquire about filmmakers, production times, core messages, and censorships, and 3) to facilitate students to appreciate and interpret artistic techniques and performance on screen for historical and symbolic meanings.

목차

1. 머리말
2. 영상역사와 역사영화
3. 역사영화의 역사서술 : 중층적 시간성
4. 교수ㆍ학습의 텍스트로서 역사영화
5. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494395