It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The production environment of Korean animation film requires new system of planning, production, support and investment lately owing to rapid change of digital-visual industry. In 2011, the success of the animation 〈Leafie, A Hen into the Wild〉, and achieving recognition of the animation 〈The king of pigs〉 from many film awards and animation festivals at home and abroad provided a new milestone to full-length animated feature films of Korea. Through the successes and being recognized of its cinematic quality, the new form of an alternative, the budget feature animation, spreads among the young producers and directors. This study will organize the process of film planning and production and analyze its characteristics via the status of budget full-length animated films that made recently. Furthermore, it will compile the diverse support policies of the government authorities, municipal governments, or investments of companies, also will state the problems and solutions to devise means by which to have the viability and to being at center of attention to the audience. In conclusion, if some of drawbacks and alternatives should be suggested, first, the system of support policies leans toward several work or makes investments overlapped between government agencies and private organizations, should be improved. Second, the impatient attitude, which is eager to meet with good results in short term, is desperately needed to be changed. Third, the experimental projects based on diversity should be selected rather than the commercial-purpose one. In addition, the environment should be promoted to provide enough time for producing high-quality work of art. The producers or directors who attract investments should keep their duty and responsibility in mind too. To maximize the appeal of low-budget feature animated films and to develop scripts that rise cinematic qualities, a variety of media and experimental techniques are needed to find more and more.
최근, 국내 창작 애니메이션의 제작 환경은 디지털 영상 산업의 빠른 변화로 인하여 새로운 기획, 제작, 배급, 지원 및 투자 시스템을 필요로 하게 되었다. 2011년 〈마당을 나온 암탉〉의 흥행 성공과, 연상호 감독의 〈돼지의 왕〉이 국내외 영화제와 애니메이션 페스티벌에서 작품성을 인정받은 것은, 한국 장편 애니메이션의 실패와 좌절을 극복하고 새로운 이정표를 제시한 매우 긍정적인 결과라 하겠다. 몇 몇 작품들의 상업적 성공과 작품성의 인정, 반대로 실패의 경우를 거울삼아, 최근 젊은 애니메이션 기획자와 감독들을 중심으로 ‘저예산 장편 애니메이션’이라는 새로운 형태의 대안이 마련되고 있다. 본 연구는 최근 제작된 저예산 장편 애니메이션들의 현황을 통해, 기획 내용과 제작 과정을 정리하며 그 특성과 구조를 분석하고, 정부 기관, 지자체 또는 일반 기업의 투자 등 다양한 지원 정책들을 정리하여, 그 문제점과 대안을 제시하여 한국 저예산 장편 애니메이션이 자생력을 갖고 관객들에게 관심의 대상이 될 수 있는 방안을 모색해 보고자 한다. 결론으로 몇 가지 문제점과 대안을 제시해 본다면, 정부기관과 민간단체의 지원과 투자가 중복되거나 한쪽으로 치우치는 제작 지원 제도를 개선해야 한다. 또한 단기적 성공 결과물을 얻으려고 하는 정부 및 콘텐츠 기관의 조급한 인식의 변화가 절실하다. 그리고 성공과 상업적인 목적에 국한 된 프로젝트보다는 다양성에 기초한 실험적인 프로젝트들을 선별하고, 장기적인 안목으로 제작에 필요한 충분한 기간을 제공하여 예술성 높은 작품들이 제작될 수 있는 제도 변화가 필요하다. 지원과 투자를 받는 제작자 또는 감독들 역시 책임감과 사명에서 벗어나서는 안 된다. 작품성을 높일 수 있는 시나리오의 개발과 저예산 장편의 매력을 극대화하기 위해 다양한 소재와 실험적 기법들을 모색해야 할 것이다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.