메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김창구 (일본 마쓰야마대학)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제31집
발행연도
2012.6
수록면
5 - 25 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Previous studies in second language acquisition show that the ‘input’ plays an important role for successful grammar learning. However, Korean language teachers tend to focus on the output practice rather than the input intakes to developmental system in today’s Korean class yet. The present study examines the relative effects of input-based instruction technique, named Processing Instruction(hereafter, PI) with output-based traditional instruction technique(hereafter, TI) on past-tense maker in Korean. Twenty three beginning Korean learners of Chinese were divided two groups(PI & TI), and received instruction on target item separately. The learners’ knowledge of target form was evaluated by comprehension tasks and production tasks. The results indicated that the leaners in both groups gained from instruction and retained the knowledge of target form after 2 weeks in production tasks. But there was not statistical difference between two groups. In the case of comprehension tasks, the PI group gained greater than TI group in posttest, but there was not statistical difference in delayed posttest. These results suggest that the Processing Instruction is more effective technique than traditional technique, especially at least on comprehension of past tense maker in Korean.

목차

1. 들어가기
2. 이론적 배경 및 선행 연구
3. 연구 방법
4. 실험 결과 및 논의
5. 나가기 및 제안
참고문헌
부록
논문초록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-910-000423665