메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이상욱 (르노삼성자동차) 안병의 (르노삼성자동차)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2012년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2012.11
수록면
1,892 - 1,898 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Development of vehicle underbody fairings to reduce aerodynamic drag is performed by using current state-of-theart CFD technique and validated by wind tunnel test. Commercial CFD software based on the Lattice Boltzmann Method and S2A wind tunnel located in St-Cyr, France were used for the CFD simulation and wind tunnel test, respectively. C-segment sedan was selected for the drag minimization. Based on the aerodynamic analysis, 3 different underbody fairings were decided such as an engine undercover, a rear axle fairing, and a canister faring whose CdA (Drag coefficient multiplied by frontal area) effect expected by simulation were 0.012m², 0.011m², and 0.006m² respectively. Full scale wind tunnel tests were conducted to validate the aerodynamic effect of these parts and measured CdA effects are exactly same as those of simulation. It is concluded that underbody fairing can successfully reduce aerodynamic drag without any demerit of customer value.

목차

Abstract
1. 서론
2. 전산해석 및 풍동시험
3. 개발 및 검증
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-556-000410817