KC-100 항공기는 한국정부와 미국 감항당국간 BASA 체결을 목적으로 현재 주 계약업체인 KAI(Korea Aerospace Industries, LTD)에 의해 개발진행 중이다. KC-100 항공기에 적용된 비상 탈출 장치는 KAS/FAR 21.35 에서 요구되는 장치로써 비행시험용 항공기에 특별하게 요구된다. 이 요구의 목적은 아직 입증되지 않은 항공기를 대상으로 비행시험을 수행하는 동안 항공기 조종불능에 준하는 비상상황 발생시 조종사가 항공기로부터 신속히 이탈하여 낙하산 등으로 무사히 탈출 할 수 있도록 비상탈출 장치를 요구하는 것이며 KC-100 항공기에 적용된 비상탈출장치를 본 논문에 소개하였다. 또한, 형식인증요소의 하나로서 수행된 비상탈출데모를 통해 KAS/FAR 23.807 에서 요구하는 비상탈출이 가능함을 확인하였다. 본 요건은 비상착륙 등으로 인해 전복된 항공기로부터 조종사/승객이 탈출할 수 있는지를 비상탈출데모를 통하여 확인한 것이다.
The KC-100 aircraft is being developed to conclude BASA (Bilateral Aviation Safety Agreement) between Korea government and FAA by KAI as a primary contractor. The emergency egress system which has been applied on the KC-100 aircraft is required for flight test airplane especially as a requirement of the KAS/FAR 21.35. The purpose of this requirement is to ensure that the test pilot(s) can egress safely under emergency situations such as a malfunction regarding the flight control system during his airborne mission and the KC-100 aircraft’s is introduced in this paper. Furthermore, KC-100 aircraft is verified if it is fulfill the emergency egress requirement of the KAS/FAR 23.807 by a demonstration of emergency egress which has been performed as a type design inspection. The requirement is to verify if pilot(s)/passenger(s) can egress safely from an overturned aircraft due to an emergency landing by a demonstration of emergency egress.