항공기 형상 개발 과정은 시장 분석을 통한 고객의 요구도 설정에서부터 사이징, 초기형상 설계, 성능 해석, 풍동 실험, 구조 설계 및 계통 설계 결과를 반영하고 성숙화를 위한 반복 설계 과정을 거쳐서 최종 형상을 확정하게 된다. 4 인승 소형 항공기 KC-100 형상 개발 과정은 시장 분석을 통하여 설계 목표를 설정하였으며, 최고 속도 및 연료 소비율 향상을 위한 형상 최적화 과정을 수행하였으며, 내부 구조물 배치와 함께 각종 계통 설계 공간을 확보하고 시장 경쟁력을 갖추기 위한 노력을 수행하였다. 본 논문은 KC-100 항공기의 형상 개발 과정에서 시장 경쟁력을 갖추기 위한 항공기 형상 개발 과정을 초기 형상부터 최종 형상 확정까지의 과정과 항공기 형상 확정 이후 개발 과정에서 발생한 형상 변경 내용을 기술하였다.
The development of an aircraft configuration is iterations to achieve the optimum balance between its aerodynamics, controls, propulsions and internal arrangement consistent with design goal, regulations and cost. The development process of KC-100, 4 seats piston engine aircraft have set up the design goal through the analysis for 4 seats aircraft market and performed the process to get the optimized configuration with internal arrangement to improve fuel consumption rate and max. cruise speed of aircraft to have competitiveness in the market. This paper described the aircraft configuration development process of 4 seats small aircraft, KC-100 from conceptual configuration to the finalized configuration at CDR(Critical Design Review) and configuration changes during system development and flight test.