다공 적층 구조물을 이용한 냉각 방법은 고성능 공기흡입식엔진 및 액체로켓엔진 등에 가장 효과적인 냉각 기술이다. 본 논문에서는 제작성과 효율을 고려한 세 가지 형태(직교형, 교차형, 연결핀형)의 적층구조물에 대한 상대적인 냉각 특성을 연구하였다. 이들 다공 적층 구조물들은 세 개의 판과 핀들로 구성되어 있다. 일정한 값의 제트구멍지름에 대한 충돌면 거리(h/d=0.25) 및 충돌/분출 구멍 지름에 대한 구멍 위치(S/d=8)에 대하여 SST(Shear stress transport) κ-ω 난류모델을 적용한 복합 열ㆍ유동 해석이 수행되었다. 세 구조물들의 비교에서 교차형 구조물이 가장 높은 냉각효율을 나타내었다.
Cooling method with multi-perforated laminate structure is the most effective cooling technique for high-performance air-breathing engine and liquid rocket engine. The present study investigates the relative cooling effectiveness for three type’s laminate structures (normal type, cross type and connected pin type). Jet to target distance(h/d=0.25) and the impinging hole spacing to the hole diameter(S/d=8) are fixed. Conjugate flow and thermal computations are carried out, by using shear stress transport(SST) κ-ω turbulence model. A comparison among these structures shows that the cooling effectiveness values for the combined cooling in the cross type laminate structure are the highest.