안상(安?)이 저술한 『금합자보(琴合字譜)』 서문에 의하면 악사 홍선종(洪善終)]]은 대금(笛)악공 허억봉(許億鳳), 그리고 장구악공 이무금(李無金)과 함께 금합자보를 만들었다고 되어 있다. 이 중에서 대금악공인 허억봉이 주목된다. 현재 보물로 지정 되어있는 『금합자보』에 적보를 기술하였는데, 여기에 적보와 육보가 적혀 있다. 이 자료는 현행 대금의 육보 연구에 매우 귀중한 최초의 자료이다. 따라서 이 연구는 『금합자보』에 나타나는 조선조의 대금악공으로 알려진 허억봉에 대하여 알아보고 『금합자보』에 나타나는 적보의 구음을 조사하여 현행 대금의 구음법의 체계와 비교하여 봄으로써 삼국시대로부터 전해 내려오는 萬波息笛, 즉 대금의 육보(구음)연구에 많은 도움이 된다고 하겠다. 이를 위하여 우선 『금합자보』와 악공 허억봉에 대하여 조사하여 악사 허억봉의 업적과 그 가치를 알아보고 나아가 『금합자보』에 나타나는 적보와 육보를 자세히 알아봄으로써 현행 대금의 구음과 어떻게 관계가 되는지를 알아보았다. 이에 따른 결론을 요약하면 다음과 같다.
대금의 명인이었던 허억봉은 대금의 명인뿐만 아니라 춤과 거문고에도 능통하여 악공에서 전악에까지 이르는 명인이 되었으며, 그의 음악적 사상이 그의 아들 허임에게도 영향을 미쳐, 후에 침의학자로서 대성할 수 있는 계기를 마련케 했다고 보겠다.『금합자보(琴合字譜)』에 나타나는 악곡들 중에서 笛(대금)의 육보가 나타나는 음악의 출현음은 모두 ‘下五?下四?下三?下二?下一?宮?上一?上二?上三’의 아홉가지 음으로 나타났으며, 이를 다시 정리하면 ‘下二?下一?宮?上一?上二’의 5음으로 구성되며 이에 대한 대금의 육보, 즉 구음은 ‘ㄹ’형 구음 ‘러?루?라?로?리’와 ‘ㄴ’형구음 ‘너?누?니’, 그리고 모음형 구음 ‘여?어?우?오?이?히’와 받침 구음형 ‘인?힌’ 등으로 구별할 수 있었다. 이 구음은 현행 대금의 구음연구에 도움이 되는 대금의 최초의 육보(구음)이다. 여기에 나타나는 구음을 정리하면 ‘러?루?라?로?리’의 5음으로 구성된다. 이중에서 가운데 ‘라’는 ‘宮’이었다. 육보(肉譜), 즉 구음은 육성으로 상대방에게 알려 주는 청각적 악보이다. 문자악보는 시각적이어서 눈으로 보지만 육보는 소리를 들어서 알게 되는 청각적 악보이므로 또다른 중요함이 있다. 이러한 육보가 금합자보의 적보에서 처음 나타난다는 것은 한국음악의 육보연구에 매우 중요하며, 나아가 대금의 구음, 즉 육보연구에 중요한 자료임을 알게 되었다. ‘금합자보’의 적보 다섯 가지에서 나타나는 악곡의 ‘宮’은 대현 5괘와 유현 4괘이며, ‘평조 만대엽’과 ‘평조 북전’, 그리고 ‘비파 만대엽’에서 나타나는 ‘宮’은 대현5괘, 즉 낮은 ‘?鍾’에 해당하므로 평조, 즉 낮은 조인 ‘평조 ?鍾調’이다. 그리고 이 ‘궁’은 해당음악에서 가장 많이 나타나는 음으로 현행 ‘청’에 해당하는 성격을 가진다. 그리고 여민락과 보허자는 유현4괘에서 시작하는 음악으로 평조 보다 4도 높은 ‘웃조 黃鍾調’이다. 이는 현행 영산회상에서 평조영산회상과 거문고 영산회상과 같이 낮은 영산회상을 ‘평조 영산회상’, 높은 영산회상을 ‘웃조 영산회상’인데 이를 줄여서 ‘평조회상’ 그리고 ‘영산회상’으로 줄여서 사용하는 것과 같다.
Ahn Sang(安?)’s preface to Geumhabjabo(琴合字譜) reveals that musician Hong Seon-jong(洪善終) published the book along with daegeum(large bamboo transverse flute) player Huh Eok-bong(許億鳳) and janggu(hourglass-shaped drum) player Lee Mu-geum(李無金). In Geumhabjabo, Huh wrote a jeokbo(笛譜; a score for wind instruments) which is the first of such kind in Korea and very important in studying the mnemonic notation (called yukbo) for today’s daegeum. Therefore, this study attempted to learn about the daegeum player and investigated the oral mnemonics of his jeokbo in Geumhabjabo to compare them with the oral mnemonic system of today’s daegeum. This would be of great help to studies of the manpasikjeok(萬波息笛), a legendary flute-like instrument inherited from the era of the Three Kingdoms?or studies of the daegeum’s oral mnemonics. The findings of this study can be summarized as follows: In his time, Huh Eok-bong was recognized as a great master of music because he was not only a daegeum virtuoso but was good at dance and the geomungo(a six-stringed zither-like instrument) as well. His thoughts on music greatly influenced his son Huh Im who later achieved great success as a medical acupuncturist. Out of the musical compositions in Geumhabjabo, the yukbo(肉譜) of jeok(笛) has a total of nine different notes: ha-o(下五; below five), ha-sa(下四; below four), ha-sam(下三; below three), ha-i(下二; below two), ha-il(下一; below one), gung(宮), sang-il(上一; above one), sang-i(上二; above two) and sang-sam(上三; above three). Accordingly it can be said that the jeokbo consists of five notes: hai, hail, gung, sangil and sangi. The oral mnemonics (yukbo) for the daegeum can be distinguished from one another by letter types: reo, ru, ra, ro and ri for R type, neo, nu and ni for N type, yeo, eo, woo, oh, yi and hi for vowel type, and in and hin for final consonant type. To sum up, the entire jeokbo is represented by five oral mnemonics: reo, ru, ra, ro and ri. The oral mnemonic “ra” correspond to the major musical note “gung.” The yukbo involving oral mnemonics is an aural score that allows music to be delivered to people by means of voice and thus has many advantages different from visual forms of sheet music. The fact that such mnemonic notation is first seen in the jeokbo of Geumhabjabo has great significance for the studies of yukbo for traditional music as well as that for daegeum. The tune of gung shown on the five jeokbos of Geumhabjabo corresponds to the fifth fret on the third string of geomungo or the fourth fret on the second string, and the gung in pieces of slow lyric music such as pyeongjo-mandaeyeop(平調 慢大葉), pyeongjo-bukjeon(平調 北殿) and bipa-mandaeyeop(琵琶 慢大葉) corresponds to the fifth fret on the third string of geomungo, or the imjong(林鍾; b flat) on the instrument; therefore its musical tone is pyeongjo-imjongjo(平調 林鍾調), or the pentatonic sol mode with B flat as the low central tone. This gung appears most in such musical compositions and is characterized as cheong(淸) in today’s music. Yeomillak(與民樂) and Boheoja(步虛子) are in utjo-hwangjongjo(with E flat) that is four tones higher than pyeongjo because the music begins with the fourth fret on the second string. This is the same as the case where today the term “pyeongjo yeongsanhoesang(平調 靈山會相)” is shortened to “pyeongjo-hoesang(平調會相).”