본 연구는 영상미디어에 있을 법한 냄새에 대한 사람들의 표상과 표상한 냄새의 실감증대효과 사이의 관계, 실감증대 효과와 실감증대를 위해 감수할 수 있는 냄새의 범위 사이의 관계에 따라 다양한 영상을 분류한 탐색적 연구이다. 이를 위해 본 연구는 51개의 다양한 영상을 표집하여 실험참가자들에게 제시한 후 설문조사를 하는 방법을 사용하였다. 설문내용은 냄새의 존재, 존재하는 냄새의 실감증대 효과, 실감을 우선한 냄새 선호도에 초점을 맞추었으며 실험참가자는 모든 영상을 이러한 3가지 문항에 따라 1-7점으로 평정하였다. 본 연구는 차세대 실감미디어 산업의 발전을 위한 기초자료로 다양한 응용장면에서 활용할 수 있을 것이다.
Present research is one of the explanatory studies, which investigate the relationship between representation of odors and the effect of improving a sense of reality in visual media, and also research the correlation between the effect of improving a sense of reality and prior preference to odors, which people are willing to endure for enhancing realization in media. To this research, we collect 51 video images which have different genres, and participants who take part in this research watch each video image and rate 3 questions such as existence of odors, the effects of improving a sense of reality, and prior preference of odors to realization. The results of this study can be used by a great deal of relevant fields to develop Immersive Media Industry.