본 연구는 다양한 영상을 후각정보에 대한 개인적 선호와 실감을 위해 감수할 수 있는 수준, 그리고 냄새가 제시되 길 희망하는 강도와 지속시간간의 관계에 따라 분류한 탐색적 연구이다. 그동안 냄새의 구현과 제거에 대한 문제뿐만 아니라, 영상을 보는 상황에서 냄새를 제시할 때 사람들이 가지는 냄새에 대한 표상과 선호 등에 대한 연구가 충분히 이루어지지 않았었는데, 실감증대를 위해 냄새를 활용하는 것에 있어 위와 같은 연구는 필수적이다. 본 연구를 위해 연구자는 51개의 다양한 영상을 표집하였고, 실험참가자들은 표집한 영상 각각에 대해 4가지 설문(실감우선선호, 개인적 냄새선호, 냄새강도, 냄새지속시간)에 대해 평정하였다. 본 연구의 결과가 많은 연관 분야에서 활용될 것이라 기대한다.
Present research is one of the explanatory studies, that examine the relationship between individual preference of scents and prior preference to odors in media, which people are willing to endure for enhancing realization, and also investigate the correlation between the intensity of odors and the duration of odors. Specifically, the experimenters collect 51 video images which have different genres. Participants who take part in this research watch each video image and rate 4 questions such as prior preference of odors to a sense of reality, personal preference to odors, intensity of providing odors, and duration of odors. The results of this study can be needed on a lot of relevant fields to progress.