메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김시내 (건국대학교) 김문덕 (건국대학교)
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 학술대회논문집 한국실내디자인학회 2012년도 추계학술발표대회 논문집
발행연도
2012.10
수록면
146 - 152 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Since the 1990s, with the participation of many architects, museum architecture was designed with a variety of perspectives and space. This museum is no longer simply one of not only seeing the exhibits are placed in a box-shaped space of the museum space into a work of art to experience recognizes as is. Through experience, rather than as a passive spectator space, which is a sentimental and engaging space. Museum architecture"s main feature in the exhibition space of the spectator experience a variety of patterns to create a very important factor in this regard was. And information through the five senses of the human experience in modern society is becoming important with the surrounding environment and exhibit, which leads to activation of a variety of sensory and perceptual experience of architectural space and form of the human body. Elements can act as an important approach to identify the space of the museum architecture philosophy, the idea that you want to discover the essence of consciousness, such as phenomenology. The purpose of this study, therefore, architectural work, which emphasizes the physical experience Tadao Ando of museum architectural space analysis of the phenomenological point of view, is seeking a new direction based on the results of a more effective plan museum space.

목차

Abstract
1. 서론
2. 메를로 퐁티의 현상학과 공간
3. 안도 타다오 건축공간에서의 현상학적 공간개념과 구성수법
4. 안도 타다오 박물관에서의 현상학적 공간특성 사례분석
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-610-002578464