노선 계획이란 열차종별 수요를 만족하는 최적의 열차 운행 횟수를 결정하는 단계를 말한다. 이러한 노선계획의 주요 입력자료는 통행배정 모형으로부터 산출된 열차종별 구간 통행량이다. 그러나 통행배정 모형 또한 열차 운행 계획 즉, 노선계획의 결과가 필요하므로, 수요예측(통행배정)-노선계획의 단계적 접근은 두 계획간의 상호 모순을 초래하는 것으로 알려져 있으며, 두 계획을 통합한 통합 모형에 대한 몇 개의 기존 연구가 제시된 바 있다. 본 연구는 기존의 통합 최적화 모형에 존재하는 수학적 오류 및 비체계적 선형 근사화 방법을 수정하고 이에 대한 개선된 해법을 제시한다.
Line planning is a important step to determine the optimal frequencies of trains given the forecasted demand for each train type. The main input data for line planning is the leg traffic demand which can be derived from the suitable traffic assignment models. However most assignment models are developed also based on the train operating plan, in other word, line plan, so that we could not help confronting the inconsistent results just by the procedural approach to find the optimal line plan after determining leg traffic. There are some studies including ours to unify two models in order to resolve the inconsistency. This paper corrects some mathematical mistakesin our previous study and we present a more elaborated approximation algorithmwhich results in the better performance than the previous algorithm.