정거장의 위치 및 역간거리는 노선, 열차평균속도, 수요, 운송수입 등에 가장 큰 영향을 미치는 요소로 고속화, 기존선 개량 및 신선 건설시 주요 논의의 대상이 되고 있으며, 우리나라의 평균 역간거리는 고속철도 46km, 일반철도 6.7km, 광역철도 2.1km로 외국의 59~84% 정도로 짧은 수준으로, 과다한 정차역은 속도경쟁력을 저하, 사업비를 증가시켜 철도투자를 저해하는 주요 요인으로 작용하고 있다. 이를 개선하기 위해 외국 10개국의 역간거리를 조사하여 비교하고, 열차 최고 운행속도, 표정속도, 수요 및 사업비 기준으로 적정 역간거리를 산정한 결과, 고속철도는 57.1km, 일반철도는 7.3km, 광역철도는 2.2km 이상이 적정한 것으로 분석되었다. 본 연구를 통해 그 동안 철도건설 단계에서 논란이 되어 온 철도역의 설치 위치 등에 대해 노선별로 적정한 역간거리를 제시함으로써 역 신설과 관련된 소모적 갈등을 최소화하고 경제적이고 쾌적한 철도를 건설하는데 활용하고자 한다.
The location and spacing of railway stations, which have a significant effect on planning routes, average train speed, demand, and transportation revenue, have been one of the major issues in the speed-up, renewal of conventional lines, and the construction of new lines. The length of the average spacing of the railway stations in South Korea is 46km for high-speed lines, 6.7km for conventional lines, and 2.1km for inter-city lines, which is about 59~84% level of surveyed countries. Against this backdrop, building too many stations, which brings a huge increase in project costs, is obstacles to the investment in the railway industry and has lowered the competitiveness compared with other transportation modes in terms of speed. In order to improve this situation, we have researched the average spacing of the stations of ten foreign countries and the influential factors, such as maximum train speed, commercial speed, demand, and project costs, for determining their spacing. This study has concluded that the proper spacing of the railway station is 57.1km for high-speed lines, 7.3km for conventional lines, and 2.2km for inter-city lines. Thus, this study, which offers the proper spacing of the stations, will contribute to enhancing efficient and economic railway construction, minimizing the conflict amid building additional stations.