본 연구에서는 도시철도의 서비스품질 중 주요한 요소인 전동차 객실 냉난방 민원인자들을 파악하고 요인분석 및 예측을 통하여 열차이용 고객의 만족을 극대화하고자 한다. 객실 냉난방민원발생에 원인이 되는 변수들을 나열하여 이에 냉난방 민원건수에 미치는 상관성을 몇 가지 분석을 통해 연구하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 9호선 사례를 통하여 개통 초기부터 지속적으로 제기되고 있는 냉난방민원방생 건수를 요인분석에 의한 결과값을 인용해 그 중 상대적으로 다수 민원발생건수가 증가하는 환절기 일일 민원발생인자요소들을 나열하여 최종 로직스틱 회귀분석을 도출 예측하여 도시철도 냉난방민원발생건수 감축방안에 틀을 제시하고자 하였다.
This article is to maximize customer satisfaction by analyzing cause and expectation of problems after classifying factors to service quality from too cold or hot in the cabin during the visit. And it tries to research correlation between complaints from too cold or hot in the cabin and factors by regression analysis To complete the aim, it presents improvement to cut down on number of complaints from temperature in the cabin in the changes of season specially, based on line 9 case, to have been increased continuously since the initiation of line 9, by frequency analyzed and resulted data from cause and logistic regression analysis.