고속터미널역 9호선은 지하철 3,7,9호선의 환승역사로, 매일 약 10만 명의 많은 유동인구가 이용하며 9호선 고속터미널역은 지하 5층 약 36.8m로, 화재 발생 시 피난에 많은 문제점이 발생할 가능성이 있다. 피난에 영향을 미치는 여러 가지 요인 중에서 구조적인 문제가 중요하게 작용하고 있다. 따라서 본 연구에서는 피난 개선을 위하여 고속 터미널 역에서 Obstruct, bollard 그리고 계단 폭 구조 변경을 FDS_EVAC을 통해 수치해석 연구를 수행하였다. 그 결과, 최종 탈출 시간이 Obstruct을 설치시 25 초 단축 되었고 계단 폭변경 시 45초 단축되었으나 bollard 설치 시 30초 증가 하였다. Obstruct 설치는 다른 피난로로 인원을 분산하는 효과를 보여 주었으며 bollard는 오히려 대피로를 가로 막으면서 피난에 방해가 되는 것으로 판단되며 계단 폭을 증가 하는 것이 피난에 가장 효과적인 것으로 판단된다. 따라서 고속 터미널역 구조변경시 이를 고려가 필요가 있다.
Express Bus Terminal Station is a transfer station of line no.3, 7and 9 where almost 10 million people using every day. Among them, line no.9 which has the deepest depth compared with line no.3 and 7 has the possibility of exposure in evacuation problems because of Bottleneck Phenomenon and interference of flow occurred by huge amount of passersby. This study is for improving evacuation conditions of Express Bus Terminal Station by changing its local structure using CFD simulation, Fire Dynamics Simulator Evacuation (FDS_EVAC). There are three experimental groups: Bollard, Obstruct and Stairway Modification. The result of evacuation time :obstruct reduce 25sec, Stairway Modification reduce 45sec, bollard increase 30sec. The installation of obstruct disperse evacuee to other ways. In other hand, the installations of bollard disturb evacuation. The extended Stairway Modification is most effective to improve the evacuation.