고속철도 콘크리트 궤도의 노반침하는 도로 및 자갈도상 등의 다른 교통 구조물에 비해 매우 엄격한 침하기준으로 관리하고 있다. 고속철도 연약지반 설계시 점성토 및 유기질토로 판정된 원지반은 개통 이후에도 지속적으로 침하가 발생될 수 있기 때문에 연약지반 처리를 필수이나, 연약 사질토 구간은 소요강도 및 침하가 허용 이내 이면 원지반 무처리로 노반시공이 이루어진다. 사질토질 원지반의 연약지반 판정기준은 N치가 10이하인 경우로써 도로, 자갈궤도, 콘크리트궤도 설계시 동일 기준을 적용한다. 그러나 콘크리트 궤도는 침하를 엄격하게 제한하고 있어 자갈궤도와 동일 기준 적용성에 대하여 실측 확인이 필요하기 때문에 본 논문에서는 침하자료를 통해 관련 기준의 적용성을 확인하였다.
The concrete track of high-speed rail compared to the other transportation infra-structures, such as roads and ballasted track , settlement should be managed very strictly. For design high-speed railway roadbed in on soft ground determined clay or organic soil, because of settlement of foundations can be proceeding after opening of high-speed railway, reinforcement of soft ground is requied. But the sandy soil can be untreated if ensured strength required. The the soft ground criteria of sandy soil shall apply the same standards on designing concrete track, ballast tracks, as if the N value is less than or equal. However, because strictly limited to the settlement of a concrete track, road, ballast track and ballastless track on the application of the same criteria. Therefore in this paper through data such as settlement and the geotechnical investigation, review the applicability criteria.