저탄소 녹색성장의 세계적 흐름에 따라 친환경 수송수단인 철도의 중요성은 증가하고 있지만, 철도 물류부문은 비효율적인 운영과 화물수송량의 감소로 적자경영에서 벗어나지 못하고 있다. 이는 물류부문의 고비용 구조에 의한 것으로, 수익구조 개선을 위한 수송방식의 변화, 운영 효율화 등의 비용절감 노력이 요구되고 있다. 비용절감을 위해서는 철도의 대량수송 능력을 활용하여 가능한 많은 화물을 싣고 가는 운송체계의 구축하는 한편 경영성적에 악영향을 주는 소규모 화물역의 정비도 필요하다. 본 연구에서는 화물역의 적정 수송량 기준을 설정하고, 2011년 기준 운영중인 화물역의 기종점별 수송량을 분석하여 화물역 개편 방안을 제시하였다.
Railroad which is the eco-friendly transport mode is becoming more and more important as "Low Carbon and Green Growth" spreads. However, Korail has experienced a long-term deficit management in logistics sector due to inefficient operation and decreasing cargo. To relieve the deficit, it is necessary to operate the freight station more efficiently by constructing mass transport system and abolishing small freight station. Thus the purpose of this study is to establish the criteria of mass transport and suggest longterm direction on the operation planning of freight station.