메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
권은선 (중부대학교)
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 56호
발행연도
2013.6
수록면
5 - 25 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This thesis focuses on the relation of nation, state, and male subjectivity in ‘Korean blockbuster’ 〈Berlin〉. Articulating the local and the global, regional particularity and hollywood universality, nationalism and spectacle, Korean Blockbuster newly appeared and moved to the center of Korean film industry and discourses in late 1990’s. Particularly, some early Korean Blockbuster such as 〈Shiri〉 and 〈JSA〉 dealt with the sadness of “one nation, two devided states” contributed to reinforce nationalism in South Korea.
Though a new Korean Blockbuster 〈Berlin〉 also deals with same theme of national division, the film revealed the different view and meaning of ‘nation’ and ‘state’ in comparison with 〈Shiri〉 and 〈JSA〉. The film erased historical trauma charged core role in earlier Korean films. It attribute to rarified signification of Nation. And State extricated oneself from nation-state converges toward capital.
In the matrix of neo-liberalism, globalized capitalism, and diversified world order in the era of post-cold war, economy as an ideology replaces cold war ideology. State reduces more and more one’s role to enlarge the flow of capital, and male characters more and more individualized in 〈Berlin〉. The changed relation of nation, state, and male subjectivity in the film, in part, results from the fact that Korean blockbuster have changed the references of hollywood blockbuster. Korean blockbuster as a cultural form is history in the making.

목차

1. 들어가는 말
2. 역사적 트라우마의 부재
3. 민족의 소멸, 그리고 국가=자본
4. 국가없음의 남성 주체
5. 나오는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-688-003180406