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Research of the local cultural brand by analyzing the case of Honggildong cultual content business strategy
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홍길동 문화콘텐츠사업 사례분석을 통한 지역문화 브랜드화 전략 연구

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Jae-Kwang Shim (엠아이지) Sang-Gil Lee (광주정보문화산업진흥원) Kyoung-Soo Kim (전남대학교)
Journal
Digital Contents Society Journal of Digital Contents Society Vol.11 No.4 KCI Accredited Journals
Published
2010.12
Pages
479 - 486 (8page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 지역문화자원의 브랜드화 성공 전략을 홍길동 문화콘텐츠 사업을 분석하여 탐구하는 것을 목적으로 한다.
📖
Background
지자체의 문화자원 디지털 콘텐츠 개발 노력이 증가하고 있지만, 모든 문화콘텐츠 사업이 성공하지 않는 점에서 성공적인 전략 개발의 필요성이 제기된다.
🔬
Method
홍길동 문화콘텐츠 사업의 1차 사업을 대상으로 콘텐츠화 과정과 브랜드화 전략 모델을 분석하고 사업 진행 평가를 실시하였다.
🏆
Result
홍길동 문화콘텐츠 사업은 2006년부터 2008년까지 진행되어 40억 원의 수입과 4억 원의 로열티 수입을 기록하였으나, 참여 기업의 경영난과 주민 참여 저조 등의 문제에 직면하였다.
Research of the local cultural brand by analyzing the case of Honggildong cultual content business strategy
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A lot of local governments are trying to develop and brand the regional unique resources as a digital contents because of focusing on the intangible value of it"s culture and economy of cultural industry. But every cultual contents business is not always successful. It must be successful on the condition that the cooperation of local government including citizens and private company"s participation should make this business a good model of continuous potential growth power.
The most important factor of it"s business will be the realization of stable plan based on the design of business and carefully throughout plan. The other key factors are the analysis of the objective source and current market demands, the development of contents and story telling. Also the development of strategy of the content including OSMD(One-Source Multi-Device) and OSMU(One-Source Multi-Use) through the step analysis of the result must take into consideration. With the help of analyzing the successful
cultural model "Honggildong cultual content business in Jangseong, Jeonnam" which is the representative case of OSMD and OSMU, this study attempts to suggest the successful strategy of regional culture resource brand.
In order to provide a typical approach to the local government and cultural content industry which is trying to brand the regional cultual resource, this study researches the analysis of the development of Honggildong cultural resources and it"s process step by step which was already finished it"s first business stage.

AI Summary

Topic

본 연구는 지역문화자원의 브랜드화 성공 전략을 홍길동 문화콘텐츠 사업을 분석하여 탐구하는 것을 목적으로 한다.

Background

지자체의 문화자원 디지털 콘텐츠 개발 노력이 증가하고 있지만, 모든 문화콘텐츠 사업이 성공하지 않는 점에서 성공적인 전략 개발의 필요성이 제기된다.

Method

홍길동 문화콘텐츠 사업의 1차 사업을 대상으로 콘텐츠화 과정과 브랜드화 전략 모델을 분석하고 사업 진행 평가를 실시하였다.

Result

홍길동 문화콘텐츠 사업은 2006년부터 2008년까지 진행되어 40억 원의 수입과 4억 원의 로열티 수입을 기록하였으나, 참여 기업의 경영난과 주민 참여 저조 등의 문제에 직면하였다.

주요내용

Contents

요약
Abstract
1. 서론
2. 홍길동 문화콘텐츠사업의 추진
3. 사업 분석 및 평가 도출
4. 추진 전략 제시
5. 결론
참고문헌

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