현대사회의 중심에는 시각문화가 중요한 역할을 하고 있다. 따라서 수준 높은 미술에 대한 요구가 급증하며, 이에 따른 시각예술영재교육의 필요성이 강조되고 있는 것이 최근 동향이다. 본 연구는 영재의 판별과 선발의 방법들을 연구하여 창의력을 갖춘 인재를 육성하는 것을 목적으로 한다. 예술영재란 ‘뛰어난 예술성’을 토대로 ‘예술적 지식들을 내면화하고 발전시키는 능력’ 즉, ‘예술을 찾아가는 능력’을 말한다. 나머지 두 정의 역시 현재의 수준 못지않게 앞으로의 발전가능성에 더 의미를 두고 있는 개념이다. 이는 제시한 복합적 개념이 실제 예술영재성의 판별에 적용되어야 함을 시사한다. 연구의 방법과 범위는 문헌연구, 인터넷 검색, 전문기관 조사 등을 통하여 시각예술영재의 개념 정립을 위한 이론적 고찰을 근거로 선발의 원리에 관하여 살펴보았다. 또한, 현재의 영재교육을 담당하고 있는 국내·외 연구소의 사례조사를 실시하여 시각예술영재교육방안 연구에 기초자료로 활용하였다. 예술영재 선발의 연구는 영재교육이 단순한 예술적 지식이나 기능 익히기의 과정을 넘어 성찰하는 인간, 정체성을 가진 인간, 더불어 사는 인간, 열린 마음과 창의적 표현을 실현하는 인간으로서의 성장을 돕는 과정이 되어야 한다는 것을 강조한다. 따라서 타고난 예술영재성을 실현해가는 과정은 자아실현은 물론이거니와 국가와 사회에 기여할 수 있는 진정한 예술분야의 창조적 지식 생산자요, 리더로서의 성장을 위한 장이 되어야 할 것이다. 또한 이러한 원리는 예술영재 판별을 위한 계획 및 진행 과정에 반드시 실질적으로 적용되어야 한다. 이를 통해 ‘기능만 능력이 있는 기술자양성’이 아닌, ‘예술영재교육대상자’로서의 정체성 있는 판별을 실현할 수 있다. 본 연구를 통하여 시각예술성은 시지각 능력(visual perception), 미술과 미디어에 대한 감각, 예술적 잠재력과 가능성, 창의적 표현력, 문제해결능력, 제작 능력 및 개인적 성향 등 매우 다양한 측면에서 규명될 수 있기 때문에 미술 영재를 판별하는 방법 역시 특정한 영역이 아닌 다양한 방면에서 접근하는 활용 방안을 제안하고자 한다.
Visual culture plays an important role in the center of modern society. Thus, as the demand for art with class has increased, there has been a movement to place an importance on the need of the for education of those gifted in visual art. The current study takes purpose to distinguish the gifted and to develop those who have creativity. Gifted in Visual Art means having "Supreme artistic values" as the base to internalize and develop the artistical knowledge" or the "ability to find art". The other two definition is a concept that also places more value on the possibility of development on the future as much as the present. This implies that the suggested concept must be applied on actual identification of those gifted in visual art. The method and range of the research were through literature, internet searches, and professional organization research etc to take a look at the selection method as a theoretic consideration in establishing a concept for those gifted in Visual Arts. Also, we used the research from the labs national and internationally that were in charge of the current education for the gifted to use as the base for the research. The research for choosing those gifted in art is beyond simple knowledge of art or being proficient in a skill, but it emphasizes in helping of the process in creating a man with a self examining, identity, living in harmony, and a man that fulfills an open mind and a creative expression. Thus, the process of fulfilling the gifted in art is not only self-realization, but a chapter in being a creative knowledge developer in the true arts, as well as development to be a leader. Also, this method should be substantially applied in the planning and processing stage in identifying in those gifted in arts. Through this we can fulfill the identity as a ‘recipient in the artistically gifted education’ and not in developing an ‘expert who only has the ability’. Through the current study, visual creativity visual perception, the sense of art and media, the potential and possibility of creativity, creative expression, problem solving abilities, production ability, personality, and etc could be investigated in various sides, so we suggest a various approach method not only from a specific point but from various points.