인간동력항공기는 사람의 힘을 동력으로 하기 때문에 경량화 및 고효율이어야 한다. 항공기의 중량의 가장 많은 부분은 구조부분이며, 인력항공기의 구조 경량화는 매우 중요한 문제이다. 본 논문에서는 한국항공우주연구원에서 개발한 인간동력항공기의 경량구조에 대한 설계/해석에 대해 간락하게 설명하고 있다. 인간동력항공기의 구조 설계는 미국과 일본의 사례를 참고하여 수행하였다. 하중해석을 통해 구조설계 및 해석에 필요한 설계하중을 계산하였다. 구조해석을 통해 구조형상을 결정하였다.
Human Powered Aircraft (HPA) should be light in weight and have high efficiency because power source of propulsion is human muscles. Airframe structure takes up most of empty weight of aircraft, so weight reduction of structure is very important issue for HPA. In this paper, design/analysis for ultra light weight structure of the HPA developed by Korea Aerospace Research Institute (KARI) is explained briefly. Structural design is conducted through cases studies on HPA in the USA and Japan. Loads analysis is performed to calculate design loads which is needed for structural design and analysis. Structural analysis is conducted for structure sizing.