전기 철도 차량은 외부에서 인가되는 서지 이상전압에 노출되어 차량시스템을 이루는 장치의 부품 등에 손상이 가해지면 철도차량의 안전운행을 위한 정상적인 동작이 이루어지지 않게 되어 큰 인적/물적 사고로 이어질 수 있게 되므로 외부로부터 인가되는 서지 이상전압의 효과적인 억제는 매우 중요한 문제가 된다. 본 논문에서는 이상전압에서의 철도차량용 주 변압기에 나타나는 고주파 전달특성 현상을 단상 1kVA 용량의 전력용 일반 변압기를 이용해 서지 단락 모의시험을 통하여 측정 및 모델링을 예측하고 이러한 현상에 의해 발생하는 결과와 모델링 추정방법이 차량용 주 변압기 적용 시 타당성 여부에 대해 알아보고자 한다.
The effective suppression of the overvoltage due to the surge phenomenon is so important as the abnormal electric/electronic equipment damages cause the catastrophic accident in the railway. In this paper, the rail vehicles main transformer high frequency transfer characteristic caused by overvoltage that using the single-phase transformer (1kVA) had surge short circuit test. Measurements and modeling to predict the result of this phenomenon is caused by the estimation method and the model car that you have the main transformer for validity when applied to investigate.