하이브리드 궤도회로(Hybrid Track Circuit; HTC) 개발 연구는 기존 철도에서 사용하고 있는 각종 비콘, 트랜스폰더와 유사한 기능을 갖는 RFID(Radio Frequency Identification)방식이다. 그러나 기존설비에 비해 제품의 설비의 소형화와 단순화를 통해 혁신적인 가격절감 등을 목적으로 개발 진행되고 있다. 현재 연구는 RFID 리더기인 차상안테나를 장착하여 침목에 부착된 RFID 태그 인식 테스트를 진행하는 단계다. 하지만 국내에서 운행중인 열차의 차량 특성과 모양에 따른 차상안테나의 위치 및 취부대의 위치가 상이하여, 설치 위치 및 높이를 임의로 하여 태그 인식 시험 테스트를 하는 과정에서 타 궤도의 설비까지 영향을 주게 되고 인식률의 차이가 발생하는 문제가 나타났다. 따라서 이번 연구에서는 각기 다른 차량의 특성을 고려하여 높이 조절이 가능하고 높이 조절이 가능한 기구를 제작하여 RFID 리더기인 차상안테나와 RFID 태그 간의 테스트를 거쳐, 태그의 인식 효율이 가장 좋은 최적화된 설치방안을 제시하고자 한다.
We have studied the development of hybrid track circuits, using RFID (Radio Frequency Identification) similar to various beacons, transponder, etc. But the ultimate goal of this study is to pursue innovative cost reduction by way of minimization and simplification of equipment compared to existing equipment. Now we are under test for RFID tag recognition attached to ties by mounting onboard antenna, the RFID reader. However, because the onboard antenna location and the fixture varied according to characteristics and shapes of rail cars, we should’ve conducted the tag recognition tests by choosing installation location and height arbitrarily. As a result, we discovered that it affected to the facilities of neighboring tracks and it caused the difference of recognition rate. Therefore, in this study we present the installation plan that the recognition efficiency of tags is optimized, after we manufacture height adjustable prototypes and test them between the RFID reader and the tags in accordance with height regulation, considering the characteristics of various rail vehicles.