철도의 대중교통분담율이 높은 유럽, 일본 등에서는 광역철도, 간선철도, 고속철도를 대상으로 본선과 지선의 동등한 시격을 유지하면서, 편성당 열차의 수를 가변하여 효율적으로 열차를 운행하고 있다. 국내에서도 KTX산천이 호남선, 전라선의 고속철도 운행을 익산역 중심으로 분리병합 운행하고 있다. 다만, 지금까지 국내외 열차분리결합 운영은 시스템이 아닌 사람의 개입으로 이루어져 운영상에 인적오류에 따른 사고 위험이 잠재하고 있으며, 인력과 시간이 소요됨에 따라 운영상의 비효율적인 면이 뒤따랐다. 또한 국내의 경우, 열차분리결합운행을 위한 제어시스템 부재, 연결기 시스템이 해외 의존하고 있는 형태로 운행시 어려움을 겪고 있다. 본 논문에서는 국내외 열차분리결합 기술의 효율적이고 안전한 열차분리결합운영을 위하여 무인자동으로 열차를 분리결합하기 위하여 필요한 핵심기술, 부품 및 향후 개발방향에 대하여 기술한다.
There is equivalent headway operation for high-density line and low-density line varying train set in operation in Europe, Japan which the public transport share of railway is high. In Korea, KTX sancheon operates varying train set in Ik-San for Ho-Nam line and Jeon-La line. But, the train coupling & decoupling in domestic and foreign has done manually so, there are hazard for human operation error and taking lots of staff & time. As a result, operate inefficiently. Also, In domestic case, there are no train control function and domestic coupling system in train coupling & decoupling. In this paper, we describe R&D research trend for smart train coupling & decoupling system, which is the safer and more efficient operation.