철도차량과 충돌안전도와 관련하여 최근 유럽 시장에 이와 관련된 신규 standard인 EN15227이 발효 되면서 대부분의 철도차량 운행사들이 차량 발주 시 신규 standard를 만족하는 설계 디자인을 요구하고 있다. EN15227의 충돌안전도 요구 조건을 충족 시키기 위해 관련된 에너지 흡수 장치들을 유럽의 몇 개 업체에서 독점으로 공급되어 있고, 이는 차량의 제작 단가를 상승시키는 원인이 되고 있다. 이에 입찰경쟁력 강화와 자체 기술력 확보를 위해 차량 전두부에 에너지 흡수를 담당할 수 있는 유럽형 전동차 차체 구조물을 개발하였으며, 유한요소 충돌 해석과 실제 충돌 시험을 통해 차체의 에너지 흡수 성능을 검증하였다.
Recently the government and the railway operators requires crashworthiness design for the trains as the new standard EN15227 has been released on 2008. Accordingly the manufacturers need to design the vehicles which complies with the technical requirements of the standard. From the technical requirements, the vehicle needs to design special energy absorbing elements to control the collapse force to get a deceleration target. The energy absorption elements are designed at the end of the vehicles to guarantee the safety area for driver and passengers which is also one of the criteria. From these reason, we have developed the energy absorbing elements. This paper describes the development process(design, analysis and test) to be applied on European cars according to the technical requirement of EN15227.