철도 교량의 거더에는 시공 단계나 열차 운영단계에서 발생할 연직처짐에 대비하여 솟음(Camber)을 두며, 현재 국내 철도교량의 솟음량은 철도설계기준(노반편)에 따라 주거더의 고정하중에 의한 처짐량을 산정하여 적용하게 된다. 그러나, 주거더의 고정하중과 활하중의 1/2을 함께 고려하여 설계한 일부 고속철도 교량에서 과다한 솟음량으로 인해 궤도 PCL 층의 최소두께 확보가 곤란하였으며, 이로 인해 궤도 PCL 층의 구조적 안전성 문제를 야기하였다. 이에 따라 본 연구는 고속철도 교량 솟음 산정기준의 적정성에 대해 검토하였다.
Camber is applied to girders of a railway bridge to prepare deflections by various loads on the construction or train operation. Also, camber of a railway bridge is applied to Railway Design Standard(Roadbed) to calculate the amount of dead load deflection on main girders. However, it has caused structural stability maintaining minimum thickness in track’s PCL designed excessive camber calculated the half of dead and live load in High-speed railway bridge. In this study, a suitability of camber prediction is analyzed on High-speed railway bridges.