메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유정애 (중앙대학교) 권민정 (중앙대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제22권 제5호 (인문·사회과학편)
발행연도
2013.10
수록면
1,007 - 1,023 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aimed to reflect on the status and challenge of physical education as liberal education(PELE) in university settings and to reconstruct it in Korean universities. For doing this, 10 instructors from five major locations were chosen to do in-depth interviews and to analyze the interviewed data. As a result, three themes emerged such as ‘physical education as liberal education without humanities’, ‘meaningless various courses’, isolated physical culture’, ‘instructor first, and then course second’, and ‘non-advanced sport facility’. Based on the emerging themes, three reconstructing issues came up in terms of value, curriculum, and environment in PELE. First, PELE should simultaneouly take two significant roles to pursuit the values of physical education and liberal education. Second, it is needed to develop various curriculum models in PELE so that values of PELE should be substantialized in university settings. Finally, the environment of PELE should be renovated to meet educational needs of university students with lots of physical and human resources.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 대학 교양체육의 반추
Ⅳ. 교양교육으로서의 교양체육 재구조화
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (49)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-690-002668038