지난 한 세기 동안 두 차례의 세계대전(世界大戰)과 그 이후의 냉전(冷戰), 냉전 종식(終熄)과 이에 따른 국제정세의 재편, 가속화되고 있는 세계화와 후기 근대주의의 심화, 지구 온난화와 이에 따른 기상 이변 및 생태계의 변화, 자원의 부족과 고갈로 인한 다음 세대에 대한 불안, 복잡한 현대 사회에서 제기되는 다양한 사회 문제 등과 관련하여 제반 학문 영역에서 윤리 주제에 대하여 활발하게 논의되었다. 신학 분야에서도 그러하였는데, 특히 신약학 분야에서 개인 윤리, 신앙공동체 윤리, 사회 윤리와 관련된 다양한 주제들이 논의되고 연구되었다. 본 연구에서 필자는 신약학계에 신약성서윤리 연구를 위한 올바른 방향을 설정하는데 일조하고자 크게 두 가지를 다루고 있다. 그 하나는 신약성서윤리가 다른 윤리와 비교해볼 때 어떤 차별성을 지니고 있는가는 신약성서윤리의 특성에 관한 주제이며(II장), 다른 하나는, 최근 신약성서윤리에 대한 연구동향이다(III장). 우선, 본 연구논문에서 필자가 밝히고자 하는 신약성서윤리의 특성은 ‘신학적 윤리’, ‘종말론적 윤리’, ‘신앙공동체의 윤리’, ‘제자도의 윤리’, ‘책임 윤리’, ‘사랑 중심적 윤리’, ‘상황적 윤리’이다. 이러한 신약성서윤리의 특성들은 각각 독자적으로 존재하는 것이 아니라, 하나님의 아들 예수 그리스도를 믿음으로 말미암아 받은 구원의 은혜에 응답하는 신자의 행위와 삶이란 점에서 상호 유기적으로 관련되어 있다. 이어서 본 연구논문은 최근 신약성서윤리의 연구동향을 1980 ? 90년대 독일어로 출판된 신약성서윤리에 대한 총괄저술에 국한하여 조사하였다. 이때 신약성서윤리 저술들은 그 서술 방법론에 따라 세 가지로 구분하여 조사되었다. 곧, 벤틀란트, 슈라게, 슐츠, 슈낙켄부르크의 경우 그 저술들이 주로 역사적인 관점에서 서술되었고, 로제의 경우 그의 저서는 주로 체계적인 주제적 관점에서 묘사되었던 반면, 마르크센의 경우 그것은 실존주의적인 관점에서 아주 독특한 방식으로 다루어졌다.
Throughout last century, two times of world wars, cold war years afterwards, their ends and consequential new order of international affairs, accelerating globalization, deepening postmodernism, global warming and its consequential change of weather and ecosystem, the insecurity of the next generation because of depletion of natural resources, and various social problems caused by the complexity of modern society has caused various disciplines of scholarship to ethical themes actively. The same is true of the discipline of theology. In the New Testament studies, various topics have been discussed with regard to personal ethics, community ethics, and social ethics in particular. In this study, the author deals with two main things in order to contribute to set a desirable direction for the New Testament ethics. First, it concerns the characteristics of New Testament ethics (ch.II) and secondly its trends. The characteristics of New Testament ethics, the author would like to argue, are as follows: ‘theological ethics,’ ‘eschatological ethics,’ ‘Gemeinde-Ethick,’ ‘ethics of discipleship,’ ‘Verantwortungsethik,’ ‘love-centered ethics,’ and ‘contextual ethics.’ These characteristics do not exist solely, but organically correlated in the fact that the ethics of the New Testament is an act and life of the believers who respond to the grace of Jesus Christ. Following this, this study investigates recent trends of the New Testament ethics, focusing on the German Gesamtdarstelung on N.T. ethics. These writings are divided into three different approaches. That is to say, historical approach by H. D. Wendland, W. Schrage, S. Schulz, and R. Schnackenburg, systematic-thematical approach by E. Lohse, and existential approach by W. Marxsen, which is very distinctive.