인간과 세계와의 관계는 문학이 다루는 근본적인 과제로, 시인의 존재론적 인식과 세계관의 바탕 위에서 쓰이지 않을 수 없다. 그러므로 시인의 세계관과 밀접히 관련되는 문학적 환경으로서 시대적 사회적 맥락은 시인의 삶과 예술에 지대한 영향을 끼치는 까닭에 중요하다 하지 않을 수 없다. 우리 시사에서 중요한 위치를 차지하고 있는 청마 유치환은 서정을 노래할 때조차도 서정성이나 언어미학적 측면보다는 시적 대상을 통해 형이상학적 관념을 드러내는 특징을 보인다는 점에서 그의 철학적 사유의 흐름은 중요한 의미를 지닌다. 유치환을 생명파의 일원으로 규정하게 한 것은 그가 생명에 대한 고뇌에 찬 열애를 시의 특징으로 보여주었던 까닭이다. 우리 문학사의 소위 ‘암흑기’를 목전에 두고 문학적 형식 안에 존재의 자기동일성을 재정립하며 예술과 현실에 대한 태도의 향방을 새롭게 모색할 수밖에 없었던 시기에 유치환은 존재론적 숙명의 문제를 넘어 생명 그 자체에 관심을 집중했다. 1940년 초, 당대의 실존론적 위기로부터 도피하듯 만주(滿洲)로 이주한 유치환은 당대의 현실적 절망을 하나의 이념으로서 초월하고자 했다. 유치환의 신관(神觀) 혹은 우주관(宇宙觀)에서는 만유의 섭리인 우주 자체가 곧 신이었다. 즉 실재하는 신이 아니라 우주적 질서의 잠재된 의지, 즉 범우주적 만유의 의지라 할 수 있는 이신론적 관점에서 그는 만주 이주 이전에 그가 추구했던 ‘생명애’를 ‘자연’ ‘무한’, ‘절대’, 영원 등 우주적 관념과 연결함으로서 허무와 맞대결하는 인간의 의지를 형상화하였다. 환언하면, 유치환은 ‘자유롭고 당당한 생명의지’의 발현이 생의 본질이자 그가 추구하는 존재론적 윤리의 구체적 내용임을 표백한 것이다. 이로써 그의 시에서 핵심요소인 ‘정/ 비정’, ‘유한/무한’, ‘생명/ 허무’ 등 일견 상호 모순되는 어휘군은, ‘생명’이라는 키워드를 중심으로 절대적 영원의 경지인 우주율과 유기적으로 연결되었으며, 유치환이 전 생애 동안 출간한 12권의 시집과 2권의 수필집 등의 내용들은 그것의 변주곡이라 할 수 있다. 이러한 생명 의식은 열악하기 짝이 없는 식민지시기를 지나 해방 이후의 격동적인 현대사를 맞이하면서 그 만의 독특한 사회시로 연결될 수 있었다고 할 수 있다.
The relationship between human beings and the world is a fundamental issue that should be covered by a literature, without being hardly written based on poet"s ontological awareness and a view of the world. Therefore, the context of the time and the society is closely related with poet"s view of the world as a literary environment as a significant influence on his or her life and art. Cheongma Chihwan Yu"s flow of philosophical view plays an important role in a way that metaphysical idea is demonstrated through poetic objects rather than through lyricism or linguistic aesthetics in his song of lyrics. While his early poems have been regarded as ones demonstrating ontological contradiction, this study aims to re-interpret Yu"s early poems based on social context of his time and to investigate the closeness of fundamental characteristics of his poems, a passionate love and will of futility, with deistic view through the analysis of his poems. One of the reasons why he was identified to belong to School of Life is because his passionate love, full of pain for life, is characterized in his poems. Overcoming a problem of ontological fate, he focused on a life as it was in the time of being forced to seek newly for different direction of attitudes on art and reality, by reestablishing self-identity of existence within literary form looking forward so called ‘the Dark Ages’ of Korean history of literature. In the 1940"s, he moved to Manchuria(滿洲) as if he was escaping from existential danger of the time and he began to withdraw more deeply into fundamental problems of life through deistic view and naturalistic point of view, leading to seek for overcoming the reality. According to his viewpoint of God or space, space itself was a God as a providence of all creatures in the universe. In other words, his deistic view looks God as a potential will of spatial order, will of all creatures in a viewpoint of pancosmism, not as an existential God. In specific, facing off against the will of futility, he embodied human"s will by linking ideas of ‘love of life’, which was sought before he moved to Manchuria, with ideas of universe such as ‘nature’, ‘infinite’, ‘absoluteness’, and ‘eternity’. Basically, he fully demonstrated that the origin of ‘free and noble will of life’ was the essence of life and the concrete content of existential morality he was exploring. Accordingly, core components such as ‘heartfulness/ heartlessness/’, ‘infinite/ finite’, and ‘life/ futility’, groups of words that may look contradictory each other at first sight, were organically connected with a rule of universe, a stage of absolute eternity, centered with keyword of ‘a life’. Furthermore, what was represented in his twelve collections of poems and two collections of essays published during all period of his life can be said to be a variation of them, connected with his unique poems of a society after the beginning of turbulent modern history, passing by the colonial period when the consciousness of life was poor and independence of Korea.