이 연구의 목적은 진로성숙에 영향을 미치는 심리적 변인들을 규명하고, 메타분석을 통해 진로성숙과 심리적 변인과의 관계를 밝히는 데 있었다. 연구목적을 달성하기 위하여 한국교육학술정보원, 국립중앙도서관, 국회중앙도서관을 이용하여 관련 논문을 수집하였고, 최종적으로 72편의 연구물을 최종 분석 대상으로 하였다. 수집된 자료를 분석하기 위하여 각종 통계치를 David Wilson이 개발한 Microsoft사의 Excel Effect Size Determination Program을 이용하여 상관관계를 상관계수 효과크기로 변환하여 입력하고 그 값을 기초로 가중 평균 효과크기를 산출하여 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 국내 연구에서 진로성숙과 관련지어 주로 다루어진 심리적 변인은 자기효능감, 자아존중감, 자아개념, 자아정체감이었다. 둘째, 진로성숙과 관련된 심리적 변인 전체와의 평균 효과크기는 0.44로 높은 상관을 보였다. 학교급별 진로성숙과 심리적 변인 전체와의 관계에 대해 분석한 결과는 중등학생, 대학생, 초등학생 순으로 나타났다. 셋째, 심리적 변인의 구성요소와 진로성숙 간 평균 효과크기는 자아정체감, 자기효능감, 자아존중감, 자아개념 순이었다. 학교급별 자기효능감과 진로성숙과의 분석 결과는 중등학생, 초등학생, 대학생 순이었고, 자아개념과 진로성숙과의 관계를 분석한 결과는 중등학생, 초등학생 순으로, 자아정체감과 진로성숙과의 관계를 분석한 결과 초등학생, 중등학생 순이었다. 이처럼 진로성숙과 심리적 변인 간의 관계에 대한 효과크기는 전반적으로 중등에서 높은 효과크기를 보였다.
The purpose of this study was to identify relationship between career maturity and psychological variables(self-efficacy, self-esteem, self-concept, and self-identity) by carrying out meta-analysis on effect sizes among variables. To achieve research objective, research material were collected by utilizing Korea Education & Research Information Service, the National Library of Korea, and the National Assembly Library. Finally, 72 pieces of research materials were selected. The collected data was analyzed by using Excel Effect Size Determination Program. Major findings were as follows; Firstly, the average effect size with the whole of psychological variables related to career maturity stood at 0.44, thereby having shown high correlation. The relationship between career maturity and whole psychological variables according to school-level variables, was identified to be in order of secondary school student, university student, and elementary school student. Secondly, the average effect size of psychological variables on the career maturity was in order of self-identity, self-efficacy, self-esteem, and self-concept. Based on the findings, some recommendations were suggested.