이 연구의 목적은 진로성숙에 관한 선행연구들을 검토하고, 각 변인들 간의 효과크기들에 대한 메타분석을 실시하여 진로성숙에 영향을 미치는 심리적 변인들을 규명하고, 이를 통하여 규명된 관련 변인들이 진로성숙에 영향을 미치는 효과크기를 분석하여 진로성숙과 심리적 변인과의 관계를 밝히는 데 있었다. 연구목적을 달성하기 위하여 한국교육학술정보원, 국립중앙도서관, 국회중앙도서관을 활용하여 147편의 연구물을 수집하였고, 이 중 연구목적에 부합하고 중복된 연구물을 제외하여 총 87편의 연구물을 수집하였으나, 보다 타당하고 신뢰할 수 있는 결과를 얻기 위하여 10편 이상의 연구가 수행된 4개의 변인을 선택하여, 최종 72편의 연구물을 선정하였다. 수집된 자료를 분석하기 위하여 각종 통계치를 David Wilson이 개발한 Microsoft사의 Excel Effect Size Determination Program을 이용하여 상관관계를 상관계수 효과크기로 변환하여 입력하고 그 값을 기초로 가중 평균 효과크기를 산출하여 분석하였다. 이 연구에서 밝혀진 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 연구에서 진로성숙과 관련지어 주로 다루어진 심리적 변인은 자기효능감, 자아존중감, 자아개념, 자아정체감이었다. 둘째, 진로성숙과 관련된 심리적 변인 전체와의 평균 효과크기는 0.44로 높은 상관을 보였다. 학교급 변인에 따른 진로성숙과 심리적 변인 전체와의 관계에 대해 분석한 결과는 중등학생, 대학생, 초등학생 순으로 나타났다. 셋째, 심리적 변인의 구성요소와 진로성숙 간 평균 효과크기는 자아정체감, 자기효능감, 자아존중감, 자아개념 순이었다. 학교급 변인에 따른 자기효능감과 진로성숙과의 분석 결과는 중등학생, 초등학생, 대학생 순이었고, 자아개념과 진로성숙과의 관계를 분석한 결과는 중등학생, 초등학생 순으로, 자아정체감과 진로성숙과의 관계를 분석한 결과 초등학생, 중등학생 순이었다. 이처럼 진로성숙과 심리적 변인 간의 관계에 대한 효과크기는 전반적으로 중등에서 높은 효과크기를 보였다. 연구 결과를 토대로 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 외국의 사례도 함께 분석하여 국내의 사례와 비교하는 연구가 필요하다. 둘째, 진로성숙과 상관이 높은 내외통제성 등과 같은 관련변인에 대한 연구물들이 축적되었을 때 이에 대한 메타분석 연구가 필요하다.
ABSTRACT
A Meta-Analysis on Relationship between Career Maturity and Psychological Variables
Yu Jun-sang Major in Elementary Practical Science Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
The purpose of this study was to clarify relationship between career maturity and psychological variables by examining prior researches on career maturity, by carrying out meta-analysis on effect sizes among variables in each, by closely examining psychological variables of having influence upon career maturity, and by analyzing the effect size in relevant variables, which were closely examined through this, on career maturity. To achieve research objective, 147 pieces of research materials were collected by utilizing Korea Education & Research Information Service, the National Library of Korea, and the National Assembly Library. Totally 87 pieces of research materials were collected except the overlapped research materials with conforming with research objective among these things. However, finally 72 pieces of research materials were selected by choosing 4 variables, which were performed more than 10 pieces of researches, in order to obtain the more valid and reliable outcome. To analyze the collected data, it inputted by changing correlation coefficient into the correlation-coefficient effect size by using Excel Effect Size Determination Program of Microsoft company that David Wilson developed several kinds of statistical values, and analyzed by estimating the weighted average effect size based on the value. The following are the main findings that were clarified in this study. First, the psychological variables, which were mainly addressed in relation to career maturity in domestic research, included self-efficacy, self-esteem, self-concept, and self-identity. Second, the average effect size with the whole of psychological variables related to career maturity stood at 0.44, thereby having shown high correlation. The result, which analyzed on relationship between career maturity and whole psychological variables according to school-level variables, was indicated to be in order of secondary school student, university student, and elementary school student. Third, the average effect size between components in psychological variables and career maturity was in order of self-identity, self-efficacy, self-esteem, and self-concept. The result of analyzing relationship between self-efficacy and career maturity according to school-level variables was in order of secondary school student, elementary school student, and university student. The result of analyzing relationship between self-concept and career maturity was in order of secondary school student and elementary school student. The result of analyzing relationship between self-identity and career maturity was in order of elementary school student and secondary school student. The effect size on relationship between career maturity and psychological variables in this way showed high effect size mostly in secondary. Suggestions were made as follows on the basis of the findings. First, there is a need of a research of comparison with domestic case by analyzing even foreign case together. Second, a research of meta-analysis is needed on this when research materials were accumulated on relevant variables like internal and external control with high correlation with career maturity.
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 33. 용어의 정의 34. 연구의 범위 및 제한 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 진로성숙 5가. 개념 5나. 구성요소 6다. 측정도구 82. 진로성숙 관련 심리적변인 11가. 자기효능감 12나. 자아존중감 16다. 자아개념 19라. 자아정체감 223. 메타분석 24가. 개념 24나. 절차 26Ⅲ. 연구 방법 401. 연구 대상 41가. 자료의 수집 41나. 자료의 선정 412. 분석 자료의 특성변인 코딩 433. 메타 통계분석 44가. 메타분석의 통계 절차 모형 44나. 통계 처리 45다. 효과크기 산출 45라. 전체 효과크기들의 동질성 검정 46마. 이질적 효과크기들의 자료분석 46바. 평균 효과크기, 신뢰구간, 안정성 계수 산출 46사. 효과크기 해석 47Ⅳ. 연구 결과 및 논의 481. 심리적 변인과 진로성숙과의 전체 평균 효과크기 482. 심리적 변인의 구성요소와 진로성숙과의 평균 효과크기 50가. 학교급 변인에 따른 자기효능감과 진로성숙 간의 효과크기 52나. 학교급 변인에 따른 자아존중감과 진로성숙 간의 효과크기 53다. 학교급 변인에 따른 자아개념과 진로성숙 간의 효과크기 54라. 학교급 변인에 따른 자아정체감과 진로성숙 간의 효과크기 553. 종합 논의 57Ⅴ. 요약·결론 및 제언 601. 요약 602. 결론 613. 제언 62참 고 문 헌 64부 록 69Abstract 77