메뉴 건너뛰기
내서재 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

부모의 방임 및 학대, 교사에 대한 친밀감과 또래애착이 초등학생의 심리·사회적 부적응에 미치는 영향 : 초등학생의 성차를 중심으로
추천
검색
질문

Effects of child neglect·abuse by parents, children's intimacy with teachers and peer attachment on boys' and girls' psycho-social maladjustment

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임양미 (전주대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제23권 제3호 KCI등재
발행연도
2014.6
수록면
379 - 393 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
부모의 방임 및 학대, 교사에 대한 친밀감과 또래애착이 초등학생의 심리·사회적 부적응에 미치는 영향 : 초등학생의 성차를 중심으로
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to investigate how child neglect·abuse by parents, children"s intimacy with teachers and peer attachment influenced boys" and girls" psycho-social maladjustment(aggression, social withdrawal and depression).
The subjects were 2,264 elementary school students(boys: 1,180, girls: 1,084) in upper grades participating in the Korea Child Youth Panel Surveys. The data were analyzed with descriptive statistics, correlations and hierarchical regressions. The main results of this study were as follows. Firstly, regardless of children"s sex, as child abuse levels by parents are higher, so children"s aggression levels are higher. Also, children"s intimacy with teachers and peer attachment moderated the effects of child neglect·abuse by parents on both boys" and girls" aggression. But the patters of moderating effects were differed in children"s sex. Secondly, child neglect·abuse by parents didn"t influence boys" and girls" social withdrawal and boys" peer attachment moderated the effects of child neglect by parents on boys" social withdrawal. Finally, child abuse by parents strongly influenced boys" depression, but child neglect by parents strongly influenced girls" depression. Also, there were no moderating effects of children"s intimacy with teachers and peer attachment on the relation between child abuse·neglect by parents, and boys" and girls" depression.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

댓글(0)

0

첫번째 댓글을 남겨주세요.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-500-001678768