본 연구의 목적은 IZOF 모형을 이론적 기반으로 진행된 Woodcock, Cuming, Duda와 Sharp(2012)의 연구를 근간으로 인지재구성, 목표 설정, 혼잣말, 루틴 등을 활용하여 심리기술훈련 프로그램을 구성한 다음, 정서조절을 중심으로 시합 시에 도달해야 하는 상태인 심리기술과 이에 도달하거나 향상시키기 위해 실행하는 스포츠심리기술훈련의 효과를 검증하고자 하는 것이다. 심리기술훈련은 대학야구투수 1인을 대상으로 총 9회기에 걸쳐 진행하였다. 기초선과 훈련처치 단계에서 각각 세 차례의 측정으로 훈련의 효과를 평가하였다. 심리기술훈련의 효과를 점검하는데 있어 수행에 따른 정서 경험수준을 통해 연습 혹은 경기전 경험한 정서는 실제 수행에 대한 예측 가능성을 제시하였고, 따라서 심리기술훈련을 통한 정서 조절연습은 수행과 직접적인 관계가 있음을 제시하고 있다. 심리기술 능력에 있어서는 모든 요인(혼잣말, 컨디션조절, 심상/목표설정, 긴장풀기, 감정조절)에서 긍정적인 변화를 나타내었다.
This study examined the effects of psychological skills training program on selected psychological skills based on Individual Zone of Optimal Functioning model. A single case study design was adopted to evaluate the PSTP of college baseball pitcher. Baseline and training stage was measured three times at each. The results are as follows. First, the psychological skills training was changed positively in self-talk, activation, imagery/goal setting, relaxation, and emotional control. Second In-out of zone principle was supported in successful/unsuccessful performance regarding the emotions patterns. That is, the ability of emotion regulation is important key to predict the performance.